How to start? (i)


Assalammualaikum. Apa khabar semua? Hehe… Muthiah? ‘Ala kullihal Alhamdulillah. Masih lagi dikurniakan dengan nikmat ISLAM dan IMAN. Apa lagi yang lebih didambakan oleh seorang manusia melainkan nikmat yang tidak ternilai harganya ini?

Baru-baru ini, Muthiah menerima beberapa kiriman sistem pesanan ringkas (sms) daripada seorang teman. Ia bertanya kepada Muthiah dua soalan tentang penulisan :

1- Apa yang hendak ditulis?
2- Apakah jenis tulisan yang hendak dibuat?

(Rakan Muthiah ini mahu menulis…)

Sejujurnya, Muthiah bukanlah orang yang selayaknya untuk menjawab soalan ini. Muthiah bukanlah seorang penulis yang berpengalaman dan bukan juga insan seni yang punya karya masyhur. Penulis mantap dan mapan apatah lagi. Muthiah pun masih baru dalam dunia penulisan.

(Yang pasti… Muthiah gemar menulis dan Muthiah suka berkongsi ilmu dengan sesiapa sahaja yang menginginkannya.)

Namun, Muthiah akan cuba berkongsi setakat mana yang Muthiah mampu. Manalah tahu. Coretan yang sedikit ini mampu memberi impak yang besar buat teman Muthiah. Lagipun, selaku manusia… kita hanya boleh menyampaikan. Ilmu itu hakikatnya daripada SWT. Kita bukanlah siapa-siapa sebenarnya.

Apa yang hendak ditulis???

Hmmm… tanyakan pada diri :

1- Untuk apa kita menulis?


a) Mahu duit? ~ Tengoklah pasaran semasa. Apakah kehendak pembaca? Tulisan berkenaan motivasi? Cerpen? Novel? Atau kita mahu membuat sesuatu yang lain daripada yang lain. Apapun, buatlah kajian dengan apa yang hendak kita lakukan. Selepas itu, carilah penerbit yang boleh dipercayai. Tanyalah mereka (soalan-soalan yang sewajarnya) kerana mereka lebih berpengalaman dalam hal-hal sebegini. Kalau mahu menerbitkan sesuatu yang baru, hantarlah proposal. Kalau ditolak, kenal pasti sebab penolakan... Apa yang boleh dibaiki agar proposal kita diterima. Rendahkan diri untuk menerima kritikan dan cadangan. Sekiranya tetap ditolak, usah sekali-kali berputus asa. Cuba lagi ;)

b) Menyampaikan dakwah? ~ Bagus. Tulislah apa sahaja yang bisa membangunkan jiwa manusia. Boleh jadi tidak ada orang yang sudi menjenguk blog kita. Kalau ada pun, mungkin seorang dua. Percayalah… seorang dua itulah yang kelak boleh membantu kita pada hari akhirat kelak. Mana tahu, hati mereka tersentak dengan tulisan kita (yang hakikatnya daripada Allah).

Bersambung…

Muthiah : Hmmm… USAHA TANGGA KEJAYAAN.
0 Responses