Malas !!!


Assalammualaikum. Apa khabar? Ada O.K.?

Muthiah... huhu. Hari ini kena penyakit malas. Namun, gagahkan diri untuk jadi rajin. Maklumlah... penyakit malas... kita sendirilah yang boleh ubatinya.

Kalau tidak boleh ubati juga..."Wahai teman-teman, jom bantu sahabat kita yang sedang berhadapan dengan penyakit malas ini. Hik hik hik..."

Contoh :

Malas bangun pagi. Kemudian, kita biarkan diri kita berbaring di dalam selimut. Akibatnya, tidak akan mampu untuk bangkit (padahal, diri yang tidak mahu bangun). Orang gaji kan ada... mak kan ada... ayah kan ada...

Alangkah baik andai kita memilih untuk berusaha. Dengan kata lain, berusaha untuk bangun... Mula-mula, duduk atas katil dan menggeliat. Kemudian, berdiri dan menuju ke bilik air.Mandi dan bla bla. Insya-Allah, kita akan bisa bangun. Lainlah kalau letih yang melampau...

Berbalik kepada isu yang ingin Muthiah perkatakan...

MALAS...

Usah biarkan diri dibaluti dengan sikap malas. Merugikan sih...

Malas berteman...
Malas buat kerja rumah...
Malas buat assignment...
Malas bekerja...
Malas mengaji...
Malas dan malas...

Kesannya... bukan orang lain yang rugi tetapi diri kita sendiri.

Bilamana kita malas berteman ~ Kita yang suka bersendiri aku terus sendiri. Apabila kita buntu, kita akan berterusan berada dalam kebuntuan. Hendak tanya pandangan orang lain?? Hmmm... kita mana punya teman..

Bilamana kita malas buat kerja rumah ~ Aisey... sekarang, tidak akan menimbulkan apa-apa masalah. Emak ada. Kawan serumah pun ada. Mereka boleh mengemas rumah. Mereka boleh masak untuk kita. Bagaimana halnya setelah kita berumah tangga? Jadi, didiklah diri dari sekarang untuk menajadi orang yang lebih rajin daripada orang lain. Percayalah... untuk diri kita juga.

Bilamana kita malas membuat assingment/ bekerja ~ Hmmm... Nanti, KPI tidak O.K., siapa susah? Hahaha.. Betulkan niat, ikhlaskan hati dalam melakukan sebarang pekerjaan. Cubalah lakukan yang terbaik kerana sememangnya, ISLAM itu sebenarnya sudah menunjuki jalan yang paling baik.

Bilamana kita malas mengaji (atau apa-apa yang seangkatan dengannya)
~ Diri sendiri yang rugi. Bukan sekadar rugi tetapi teramat-amat rugi. Kenapa? Bilamana kita tidak berusaha mendekatkan diri kepada Allah, dikhuatiri kita akan cepat lupa dan teralpa. Lebih parah kalau bintik hitam bertambah dalam hati kita. Tatkala bintik hitam sudah bermaharajalela... jadilah kita insan yang hilang arah tuju/ tidak kerua/ serba tidak kena. Bukankah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang?

Malas dan malas...

Hehe...

1- Katakan pada diri, "AKU TIDAK MALAS".

2- Fokus kepada matlamat dan visi kita. Jadikannya sebagai satu dorongan untuk kita bergerak pantas ke hadapan.

3- Banyakkan berdoa kepada Allah agar menjadikan kita insan yang tidak malas dan banyak memberi manfaat kepada orang lain.

4- Hiduplah dalam lingkungan mereka yang tidak malas. Kalau kita yang sedia malas berteman dengan sahabat yang malas. Berganda-gandalah jadinya KEMALASAN kita.

Ayuh...kuatkan semangat kita. AKU TIDAK MAHU JADI PEMALAS... hehehe..

Muthiah : Hmmm...ketemu juga...
Labels: | edit post
0 Responses