Allah tidak akan mensia-siakan (Bedah buku)

Assalammualaikum...

Sudah lama sebenarnya Muthiah ingin bedah buku. Alhamdulillah, hari ini tercapai sudah impian itu.

Kisah Siti Hajar dan Ibrahim A.S.

Ringkasan cerita

Allah SWT telah memerintahkan Nabi Ibrahim A.S meninggalkan isterinya, Siti Hajar serta Ismail di satu lembah gunung-ganang berbatu. Bukan itu sahaja, anak beranak itu dibiarkan sendirian di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang.

Bilamana Ibrahim meninggalkan anak dan isterinya itu, Hajar mengekori Ibrahim dari belakang dan bertanya asbab mereka ditinggalkan namun Ibrahim hanya membisu.

Kemudian, bertanya Siti Hajar, "Adakah ini adalah perintah Allah?"

Nabi Ibrahim A.S pun membenarkan.

Setelah itu, Siti Hajar mengungkap penuh yakin, "Kita pasti tidak akan dipersiakan...."

Pengajaran

1- Allah yang Maha Tahu lebih tahu mana-mana yang terbaik buat hamba-hamba-Nya. Sesungguhnya, setiap ketetapan Allah buat diri kita adalah demi kepentingan kita sendiri/ untuk kebaikan kita. Hanya akal kita yang terbatas untuk memikirkannya.
~Taati perintah Allah; Jauhi larangan-Nya~

2- Yakinlah dengan Allah. Bilamana Allah memerintahkan (sesuatu perkara) kepada kita, pasti ada hikmah di sebaliknya. Sebagai Tuan Punya yang mencipta alam ini, Allah lebih arif dengan segala sesuatu yang berlangsung di atas muka bumi milik-Nya.
~Yakinlah dengan sepenuh-penuh yakin kepada Allah~

3- Hanya kepada Allah kita berharap dan memohon pertolongan. Tatkala berada dalam kebuntuan, carilah Allah. Dia pasti ada untuk menunjuk jalan.
~ Kepada Engkau kami mengabdikan diri dan kepada Engkau kami memohon pertolongan ~

Muthiah : Huhu... mengantuk sih...
Labels: | edit post
0 Responses