Argh... aku perlukan motivasi!!!! (ii)

Assalammualaikum. Apa macam... sudah termotivasi hari ini? Belum??? Hmmm... tidak apa... Sabar... satu hari, pasti akan termotivasi namun sebelum itu...

PILIHLAH untuk TERMOTIVASI. Dengan lain perkataan, minda kita berfikir dan menyatakan bahawa kita sebenarnya sedang termotivasi/ dimotivasi... Betul, Pendekar_Bayu?

Huhu... sekadar perkongsian pendapat... melalui pembacaan dan pengalaman... juga daripada motivasi yang diterima...

1- Apakah 'benda' yang kita hendak motivasikan?

a) Hendak menulis/ melukis/ masak.
b) Hendak jadi isteri solehah/ ibu mithali/ anak yang taat.

Katakan menulis (sebab Muthiah cuba memotivasikan diri supaya rajin menulis)..

2- Sebelum menulis... kenalpasti dahulu, 'Mengapa kita hendak menulis'...

a) Untuk menyampaikan dakwah.
b) Untuk cari duit melalui penulisan.
c) Untuk menjadi seorang penulis terkenal.
d) Untuk mengisi masa lapang.
e) Sebab kita minat menulis dan kita mahu menulis.

Sematkan dalam diri... 'Aku mahu jadi yang terbaik'. Maknanya, kita mahu menjadi penulis yang terbaik untuk diri kita. Dan pasti... lakukannya kerana Allah. Kita menulis, tidak sambil lewa walaupun hasil penulisan tersebut hanya kita yang baca. Yang penting, kita berpuas hati. Bilamana kerja kita cantik, secara tidak langsung akan memotivasi diri kita...

3- Setelah ada kemahuan, pupuklah minat... Bagaimana hendak memupuk minat? Hmmm... Muthiah pun tidak pasti tetapi yang Muthiah lakukan...

a) Muthiah membaca dan terus membaca. Mula-mula, 1 buku sebulan. Lama-kelamaan, menjadi beberapa buah buku pula. Ada peningkatan dan secara tidak langsung, memupuk minat Muthiah untuk menulis dan membaca.

b) Kita perlu jelas dengan matlamat kita hendak menulis kerana bilamana kita punya matlamat, secara tidak langsung akan mendorong untuk memupuk minat dan kita 'enjoy' dengan apa yang kita lakukan.

c) Bertemanlah dengan mereka yang memiliki 'interest' yang sama dengan diri kita. Boleh memotivasi juga, sih...

.... Kemudian/ lain-lain...

a) Peranan orang di sekeliling kita juga penting untuk memotivasikan diri. Keluarga/ suami/ isteri dan teman-teman yang dekat dengan kita. Kata-kata dorongan mereka sebenarnya penting untuk menaikkan semangat kita.

Bagi yang sudah berkahwin, pasangan perlu peka. Sebab bagi Muthiah sendiri...kadang-kadang berasa down, putus asa tetapi apabila ada dorongan dan sokongan, Muthiah bangkit kembali. Perlahan-lahan dan akhirnya boleh duduk dan berdiri.

b) Bina suasana yang boleh memotivasikan. Macam mana? Carilah/ buat tempat yang selesa bagi kita untuk menulis. Kalau Muthiah, Muthiah wujudkan suasana macam pejabat dalam rumah (SOHO). Ada kerusi, meja, papan putih dan lain-lain. Ada juga perhiasan yang membuatkan Muthiah tersenyum sendiri tatkala kebuntuan.

Apapun... dalam apa jua yang kita lakukan... usah sekali-kali BERPUTUS ASA. Suami Muthiah ada pesan... 1x GAGAL...10x Muthiah kena USAHA. Yang penting, jangan GIVE UP. Insya-Allah, kita pasti akan berjaya.

Muthiah : Dedikasi buat diri Muthiah juga UmmiMusa.
0 Responses