Mulut berbau


Assalammualaikum.

Hmmm... pernah atau tidak... kita merasakan orang tidak selesa berbual dengan kita? Ketepikan soal sikap atau cara kita berinteraksi. Boleh jadi ada sesuatu yang tidak kena pada mulut kita. Sedarkah kita?

Faktor penyebab :

1- Sisa makanan terlekat pada gigi. Kita pula tidak berapa berminat untuk membuang sisa makanan tersebut. Biarkan sahaja...

2.Gigi bermasalah (seperti berlubang contohnya) boleh menyebabkan makanan terlekat pada gigi dan gusi. Akibatnya, muncul bakteria yang menyumbang kepada bau yang tidak enak di samping menimbulkan iritasi pada gigi. Bagi yang menggunakan gigi palsu, pastikan gigi tersebut sentiasa bersih dan berada dalam keadaan baik. Dapatkanlah rawatan segera ;)

3.Mulut kering ~ Tanpa sedar, air liur sebenarnya membantu untuk membersihkan mulut kita. Mulut yang kering akan menyebabkan sel-sel mati berkumpul pada lidah dan gusi. Akhirnya, sel-sel tersebut membusuk dan menghadirkan bau yang kurang enak. Hmmm... merokok dan ubatan tertentu juga boleh menjadi penyebab mulut kering.Merokok dan ubat-ubatan tertentu juga boleh menjadi penyebab kepada mulut kering.


Cara mengatasi masalah mulut berbau

1- Biasalah... gosok gigi sesudah makan.

2- Gunakan dental floss untuk membuang sisa makanan pada celah-celah gigi. Doktor biasa pesan,bukan?

3- Buat pemeriksaan gigi. Dahulu, seorang adik dari fakulti pergigian pernah beritahu... sebaiknya setiap enam bulan sekali.

4- Banyakkan minum air kosong atau suam.

5- Ganti berus gigi setiap 2 atau 3 bulan sekali. Hehe... Muthiah ganti sebulan 2 kali...

6- Bersihkan gigi palsu. Tidak pakai sahaja sehingga kuning dan hijau jadinya...

7- Belakang lidah juga perlu diberus untuk menyingkirkan sel-sel mati, bakteria dan sisa makanan.
Labels: | edit post
0 Responses