Malas...


Dua tiga hari ini, Muthiah dikuasai oleh perasaan malas. Malas bangat sih! Paling mendukacitakan, Muthiah berasa malas untuk mengaji. Ada sahaja alasan untuk ‘cet lat’ tetapi cuba paksa diri juga. Khuatir jika ditinggalkan, akan menjadi kebiasaan pula. Namun, Alhamdulillah. Ada juga yang mampu dibuat walaupun dalam keadaan yang tidak seperti biasa. Huhuhu…

Bagaimana dengan aktiviti lainnya? Membasuh, memasak, menulis… Malas tetapi Muthiah cuba buat sedikit demi sedikit (kecuali bahagian memasak ~ mesti buat). Yang penting, dilakukan secara berterusan. Itulah yang Muthiah pegang. Hmmm…

MALAS… Apakah ubat kepada penyakit malas?

1- Tekad yang kuat tetapi sejauh mana? Hmmm…
~ Bersemangatlah dalam melakukan sesuatu perkara. Fikirkan! Ada sesuatu yang perlu dicapai.

2- Sabar dan terus bangkit daripada perasaan malas.
~ Dengan kata lain, kita tidak boleh biarkan perasaan malas ini terus menguasai diri. Bangkit dan usah mencari seribu satu alasan untuk mengelak. Carilah sesuatu yang boleh membangunkan diri. Motivasi diri contohnya.

3- Kadang-kadang, perlu memaksa diri supaya menjadi seorang yang tidak malas.
~ Kita malas mengaji tetapi kita memaksa diri membaca ayat-ayat Allah itu. Mula-mula, mungkin kita melakukannya dalam keterpaksaan. Namun, apabila kita sudah dapat merasai ‘sinarnya’, kita akan berasa selesa dan senang.

Muhammad bin Abdullah As-Syibli pernah menyebut, “Apabila kamu ingin merasai betapa manisnya berhubung dengan Tuhanmu, kamu hendaklah GARANG terhadap dirimu. Bilamana kamu telah merasai kemanisan perhubungan itu, tahulah engkau betapa pahitnya apabila berpisah dengan Dia.”

4- Usah biasakan diri dengan hidup senang
~ Baju kita sudah biasa dibasuh… Makanan kita sudah biasa disediakan… Selagi makanan tidak berhidang di atas meja, kita sama sekali tidak mahu bangkit daripada pembaringan. Maklumlah, semuanya dibuat oleh orang lain yang sayangkan kita. Ibu contohnya.

Selaku anak, usahlah menjadikan hal ini sebagai suatu kebiasaan. Waktu kecil… ibu sudah menyediakan segalanya buat diri kita.Sudah besar panjang pun begitu juga? Secara tidak langsung, bisa memupuk sifat malas dalam diri kita. Impaknya… bukan sekarang tetapi pada masa akan datang. Setelah kita berumah tangga mungkin. Nanti, adakah kita jangkakan semua ini akan disediakan oleh bakal teman hidup kita?

5- Banyakkan berdoa kepada Allah
~ Doa itu senjata orang Mukmin. Ada juga yang tidak mahu memiliki sifat malas/ sambil lewa namun… kebiasaannya sudah begitu. Selama dua puluh tahun ia hidup di atas muka bumi, itulah sikapnya sehari-hari. Hendak berubah… semacam payah. Jadi…

Selain berusaha untuk berubah (ke arah yang lebih baik), kita perlu banyakkan berdoa. Mintalah kepada Allah agar ditunjukkan jalan buat kita. Mohonlah agar kita dipilih Tuhan untuk menjadi insan yang lebih baik.

6- Bergaul dengan mereka yang rajin
~ Kalau kita duduk sebilik dengan orang yang rajin, manalah tahu … sedikit sebanyak aura tersebut boleh melekat pada diri kita. Kalau tidak… entahlah. Tanyalah pada diri. Contohnya, rakan sebilik kita seorang yang rajin mengulangkaji. Tidakkah kita berkeinginan untuk menjadi sepertinya?

Baiklah, nanti Muthiah sambung lagi, ya…

Dan…percayalah… SEORANG YANG TIDAK MALAS, insya-Allah akan disenangi oleh mereka yang berada di sekelilingnya.

Muthiah :Hehe… semangat baru sudah hadir.
Labels: | edit post
0 Responses