Kukatakan A... Fikirlah B @ C...


Assalammualaikum. Apa macam aktiviti hujung minggu? Hmmm... apa pun, Muthiah berharap agar teman sekalian dapat memanfaatkan waktu luang yang ada dengan melakukan aktiviti berfaedah....

1- Merapatkan ukhwah dengan insan tersayang ~ keluarga, suami/ isteri dan sahabat-handai (syaratnya, sama jantina. Hehe).

2- Bersukan, berkelah, berziarah dan apa jua aktiviti yang bisa mengeluarkan peluh/ menggembirakan/ menenangkan/ merapatkan persaudaraan. Iyalah...seminggu suntuk stres di tempat kerja. Jadi, ambil masa dan ruang ini untuk menenangkan kembali fikiran. Lupakan seketika soal kerja. Pasti!!! Kerja tidak akan habis. Waktu kerja, kerjalah dengan bersungguh-sungguh dan lakukan yang terbaik. Waktu cuti... luangkan masa sebaiknya dengan orang yang tersayang. Mungkin ada sesuatu yang ingin diluahkan kepada kita..

Hehe. Melalut pula Muthiah. Sebenarnya, Muthiah ingin berkongsi pengalaman 'drive' Muthiah buat tatapan semua.

Satu malam, Muthiah memandu dari Taiping balik ke rumah melalui AuLong. Hujan baru sahaja berhenti... Dalam lopak...banyak air sih..

Hendak dijadikan cerita... laluan dari Aulong ke Simpang agak sempit dan jalannya tidak berapa baik. Lubang dan lopak pun banyak. Sebagai pemandu lesen P, Muthiah hanya 'berani' memandu terus dan terus. Adoi... macam mana ingin Muthiah perjelaskan?

Dengan kata lain, apabila berhadapan dengan lopak... Muthiah akan melalui lopak tersebut sedang orang lain, pasti akan berusaha mengelakkan lopak/ lubang. Iyalah...

Muthiah pun memberitahu suami, "Ikutkan apa yang Muthiah belajar, elakkan diri daripada masuk ke dalam lopak/ lubang (yang ada air). Ish, memang tidak praktikkan...."

Suami menjawab, "Tidak apa. Lagipun, tidak ada orang. Belajar perlahan-lahan." Suami terdiam.

Muthiah berkata lagi, "Itulah... kita kena elak lalu lopak/ lubang. Takut terpercik pada orang di tepi..." Suami tetap diam.

Kemudian, barulah ia bersuara semula.. "Ingatkan.. hendak hindar lopak sebab takut masuk lubang dalam. Rupanya takut terpercik pada orang...Oh...."

Hehe... Dengan cool Muthiah berkata, "Hmmmm.. itulah. Biasalah... Kalau Abe fikirkan A (dalam kotak fikiran), jawapan daripada Muthiah mesti C (maksudnya, tidak terjangkau dek fikiran)."

Hahaha... bertuah punya bini...

Muthiah : Alhamdulillah. Sudah dapat markah 79 dalam pemanduan sebab:

1) Tidak panik sewaktu berlaku sesuatu yang tidak diingini.
2) Memandu dalam hujan serta pada waktu malam.
Labels: | edit post
0 Responses