Privasi di Facebook

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Sihat tetapi perencanaan hari ini tidak berjalan seperti yang dirancang. Penyakit buntu datang menerpa. Blank dan tidak tahu hendak buat apa. Cuba melakukan sesuatu yang bermanfaat untuk diri. Namun, kenapa begini? <- Tetap senyum kerana tahu inilah kehidupan insani.

  • Biasalah. Manusia ini kadang-kadang berada di atas... kadang-kadang, tersungkur ke bawah. Mohonlah petunjuk daripada ALLAH (2:186)
  • Sesungguhnya, kita merencana. ALLAH juga merencana dan DIA-lah sebaik-baik Perencana (2:216)
  • Kesimpulan -> Siapa kita tanpa DIA dan keizinan-NYA? Kita bukanlah siapa-siapa. Kita tidak hebat. Kita dan kita...

Mood menulis? Feel belum ada lagi. Kena banyak muhasabah diri. Diri yang tidak dapat fokus mungkin disebabkan oleh maksiat tersembunyi di dalam hati. Sahabat-sahabat, bagaimana?Ayuhlah sama-sama kita koreksi diri, moga menjadi hamba ALLAH yang terbaik di sisi-NYA. Baik pada kaca mata manusia tidak semestinya baik pada pandangan ALLAH. Betul? 'Tidak semestinya' di sini membawa maksud.. ada yang baik di sisi manusia sahaja dan ada juga yang baik di sisi ALLAH dan makhlukan-NYA.

Hmm... adakah mode merapu sedang menguasai Muthiah? Abaikan.

Muthiah terbaca mesej ini di Facebook ^______^

Jom fikir... jom renung ^_______^

Ahaks. Entri Muthiah hari ini sebenarnya tidak ada kaitan dengan pesanan Ustaz Azhar Idrus di atas namun... moga-moga kita semua dapat renungkan bersama.

-TAMAT-

Okey, jom kita memahirkan diri menggunakan Facebook. Chewah. Ala-ala guru IT pula. Bagaimana?

Persoalan :

  • Mahu meluah perasaan?
  • Mahu memaki hamun orang yang dibenci?
  • Mahu hilangkan stres?

TIDAK BOLEH TIDAK, mesti luah di Facebook. Sudah biasa. Lebih selesa... TIDAK BOLEH TIDAK! MESTI! WAJIB!

Jom Muthiah kongsikan sesuatu yang mungkin boleh dimanfaatkan.

Jeng jeng jeng <- Padahal, tidaklah saspens pun.

1) Poslah apa sahaja di wall ada (begitu juga dengan gambar). Sewajarnya, bahasa yang baik-baik (bagi gambar, biarlah sopan dan menutup aurat). Jika orang lain tidak nampak, mata dan minda tetap boleh melihat/ membacanya. Admin Facebook boleh tengok tak? Malaikat dan ALLAH pun tahu. Setiap kita akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kita lakukan, bukan?

2) Kemudian, klik kanan pada pos yang kita buat tadi. Akan keluar seperti gambar di bawah.

  • Public - Semua orang boleh tengok (termasuk bukan rakan dari senarai rakan kita)
  • Friends - Semua rakan dalam senarai rakan kita.
  • Customs - Kita boleh pilih, siapa yang boleh tengok pos kita.
  • Yang di bawah itu adalah senarai yang telah kita asingkan - Sama ada Famili, rakan sekolah dan lain-lain.

3) Jika mahu bermadah kasih dengan sang suami, klik customs dan ...

Specific people or Lists ...

Akan keluar pula seperti gambar di atas. Jika mahu suami sahaja boleh baca pos kita, tulislah nama suami. Jika mahu tambah senarai rakan yang tahu luahan hati kita... tambahlah lagi. Tambah dan tambah sebanyak mana kita suka. Kalau mahu semua orang tahu, letak Public sahaja. Apapun... tepuk dada, tanya iman.

4) Akhirnya... siap.

Okey, cukup di sini. Masa untuk Muthiah sambung kerja lain. Lain kali, kita belajar ilmu lain pula. Ahaks <- Ikut gaya Kak Elee Mardiana, kakak kesayangan <3 Assalammualaikum.

Nota : Kadang-kadang, ada masalah teknikal juga. Kita sudah pilih siapa yang boleh melihat pos kita tetapi kenapa pula tetap dapat dilihat umum. Jadi kesimpulannya...

Sentiasa berwaspada dalam menulis/melampirkan sesuatu. Contoh... kita mahu memaparkan gambar yang membuka aurat. Hanya suami yang boleh tengok. Mana tahu... tiba-tiba, Facebook demam campak. Habis orang luar pun boleh nampak.

Hmm.. ayuh kita menggunakan bahasa yang baik-baik di dalam Facebook. Meskipun kita tidak menujukan kepada sesiapa, khuatir... sedikit sebanyak orang menggambarkan diri kita dari apa yang kita coretkan (walau kita menafikan sekeras-keranya).

^____^

Muthiah : Bersemangat keras!
Labels: | edit post
0 Responses