Dia mungkin...

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah... baik-baik sahaja cuma....

SENYUM ^____________^

Tidak perlu cakap apa-apa :)

SENYUM lagi ^__________^

Hari ini, saya berasa sedih. Kenapa? Kucing saya sakit. Jadi, saya tidak punya mood untuk makan... tidak punya mood untuk bercakap dengan sesiapa. Hatta dengan suami pun, saya tidak mampu berbicara. Mujur suami saya sangat-sangat memahami. Saya hanya bersedia untuk bermukabuku kerana... saya dan mukabuku, seoah-olah telah menjadi kembar yang tidak mampu untuk dipisahkan. Oh, ya. Saya perlu ke rumah Polan binti Polan ni. Ada hal T____T

Di rumah Polan binti Polan...

Kesuraman pada wajah saya masih jelas kelihatan. Masing-masing merenung saya dengan 1001 pandangan. Ada yang tersenyum... ada juga yang biasa-biasa sahaja. Maaf. Saya masih bersedih hati. Saya mahu tetapi... mulut saya tetap terasa berat dan sukar untuk mengukir senyum buat semua. Salahkan mulut saya, jangan sekali-kali memandang serong terhadap saya. Hati saya tiada di sini... ia sedang bersama dengan kucing saya yang sakit itu.

....

Kata A : Dia mungkin baru bergaduh dengan suami. Itulah. Suka sangat makan ABC. Bla bla bla...

B pula menambah : Eh, tidaklah. Dia mungkin baru disenarai hitam oleh pihak bank. Itulah. Suka sangat berhutang. Payah pula hendak bayar. Bla bla bla...

C menggeleng : Apalah, kamu berdua ni. Muka stres tu tidak lain dan tidak bukan. Dia mungkin tengah runsing sebab duit tidak ada. Iyalah. Baru pertengahan bulan, dapat tas duit hanya ada RM10. Mana suami tidak marah. Bla bla bla...

D mencebik : Salah. Salah. Dia mungkin seorang wanita yang ego... sombong... perasan bagus. Bla bla bla...

Bla bla bla di sini bermakna sambungan daripada 'perbincangan' antara A, B, C dan D.

Pengajaran

1- Berwaspadalah... 'DIA MUNGKIN' yang diungkapkan itu bisa sahaja menjadi satu fitnah. Fitnah itu satu dosa... lebih bahaya daripada membunuh.

2- Jika tidak tahu apa-apa...

a) Selidiklah dahulu.
b) Bertanyalah kepada yang tahu.
c) Diam sahaja.

3- Sedih?

a) ALLAH ada.
b) Beristighfarlah kepada-NYA. Insya-ALLAH, dengan istighfar itu bisa menenangkan hati yang sedang walang.

4) Dia yang menjerumus diri kepada fitnah. Senyumlah. Bukan susah pun! Salah sendiri, beb.

Setiap manusia punya sisi kelemahan dan keburukan masing-masing.

Hal dia... Apabila keadaan sudah senang, sang suami boleh menegur, "Ayang, tidak elok mencuka begitu. Orang yang memandang boleh mengata."

Hal kita yang melihat... Usahlah bersangka-sangka dan membuka cerita yang kita sendiri tidak tahu apa sebenarnya. Jika tidak tahu apa-apa, lebih baik diam sahaja ^____^

Nota : Entri untuk memberi ruang kepada akal untuk berfikir dan merenung.

Muthiah : ^____________^
Labels: | edit post
0 Responses