Siapa yang tidak ada kawan baik?


Assalammualaikum. Bagaimana dengan permulaan hidup kita pada hari ini? Ada baik? Ehe... Apa punya tajuk entri daaa... Bukan apa, Muthiah terfikir sesuatu yang entahlah; Ada atau tidak sahabat-sahabat di luar sana yang tidak memiliki kawan baik. Kalau ada, kenapa, ya? Atau mungkin... SEMUA TEMAN SAYA ADALAH KAWAN BAIK SAYA... Wah! Tahniah...

Hmmm... Satu persoalan mudah; Siapakah kawan baik sahabat-sahabat sekalian?


Kawan baik?
~ Saya tidak ada kawan baiklah, Muthiah. Tidak pernah terfikir pun dengan istilah ini.

Kenapa?
~ Sebab... entahlah. Saya terlalu sibuk. Tidak punya ruang untuk memiliki kawan baik. Kawan biasa-biasa, adalah. Lagipun, bukan mudah hendak mencari kawan yang boleh ketawa dan menangis bersama. Payah, beb! Zaman muda-muda dahulu, bolehlah... adalah juga seorang dua. Sudah tua, tidak berkesempatan untuk berfikir tentang kawan baik.

Tambahan lagi, saya bukanlah jenis manusia yang mudah percayakan orang. One more... orang cakap, mulut saya laser... tidak peka... cakap lepas... suka berfikiran negatif... bersangka-sangka. Jadi, tidak ada yang sudi menjadi kawan baik saya. Kasihan, bukan? Bukan saya hendak bersikap begitu. Memang sudah ditakdirkan saya begini. Ditakdirkan?

Kalau ada masalah? Kepada siapa hendak bercerita?
~ Saya lebih senang memendam perasaan saya sendiri. Saya tidak suka menyusahkan orang dan saya tidak mahu disusahkan orang. Paling koman, saya menulis di blog. Tidak pun, saya shout di wall facebook. Banyak juga yang merespons. Entahlah... saya bercerita kepada sesiapa sahaja yang sanggup mendengar luahan hati saya.

Hahaha... apa yang Muthiah karutkan ini? Hmmm... mungkin dek ketandusan idea membuatkan Muthiah merapu di sini. Namun, andai ada 'sesuatu', fikir dan renung-renungkanlah ya.

Kuliah hari ini : Memilih sahabat (i)...

Akhbar hari ini : Undi pos... Hmmmm... Muthiah kurang yakin ketelusannya - (secara peribadi).

Satu hadis tentang sahabat ~ Daripada Abu Hamzah, Anas bin Malik R.A., khadam kepada Rasulullah; Nabi SAW bersabda, "Tidak beriman seseorang di antara kamu, sehinggalah ia mencintai saudaranya sama sepertimana ia mencintai dirinya sendiri."

Labels: | edit post
2 Responses
  1. azian_ab Says:

    bersahabat pon ibdah jgak kan hhehee


  2. Yup... bersahabat dan melakukan apa sahaja kerana ALLAH itu adalah satu ibadah... Salam ukhwah, yan...