Doa Nabi Daud A.S.


Assalammualaikum. Di kesempatan ini, Muthiah dan suami ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA. Moga-moga, kehidupan hari ini dan akan datang akan lebih baik dan bermakna untuk diri kita.

Pesan Muthiah buat rakan-rakan, juga diri Muthiah sendiri (khususnya) ~ Dalam membuat sesuatu tindakan atau keputusan, letaklah ALLAH di hadapan. Tanyakan pada diri. ALLAH suka atau ALLAH murka? Kemudian, tepuklah dada... tanyalah iman ;)

Baiklah. Hari ini, sedikit perkongsian tentang doa ... Jom layan - Macam Fafau pula. Ehe...

Nabi Daud A.S dalam doanya ada menyebut, "Ya, ALLAH. Aku pohon kepada-MU 4 perkara dan jauhi aku daripada 4 perkara. Aku meminta lidah yang sentiasa berzikir; hati yang selalu bersyukur kepada-MU; jasmani yang sentiasa bersabar atas cubaan; dan seorang isteri yang bisa membantuku dalam urusan agama dan dunia. Hindari aku daripada anak-anak yang derhaka terhadap orang tuanya; harta yang menjadi bencana bagiku dan orang lain; tetangga yang buruk sifatnya (Jika ia melihat kebaikan, dia memfitnah. Jika ia melihat keburukan, ia menyebarluaskan; dan isteri yang menyusahkan (membuatkan aku beruban sebelum waktunya)."

Ringkasan doa Nabi Daud :

Yang dipohon ~

1- Lidah yang sentiasa berzikir;
2- Hati yang selalu bersyukur kepada-MU;
3- Jasmani yang sentiasa bersabar atas cubaan;
4- Seorang isteri yang bisa membantuku dalam urusan agama dan dunia.

Yang diminta untuk dihindari :

1- Anak-anak yang derhaka terhadap orang tuanya;
2- Harta yang menjadi bencana bagiku dan orang lain;
3- Tetangga yang buruk sifatnya (Jika ia melihat kebaikan, dia memfitnah. Jika ia melihat keburukan, ia menyebarluaskan;
4- Isteri yang menyusahkan (membuatkan aku beruban sebelum waktunya).

Kuliah hari ini : Kelebihan suami yang bersabar ;)

Muthiah : Ya, ALLAH. Peliharalah diriku, suamiku... mereka yang aku kasih dan sayang daripada azab api neraka.
Labels: | edit post
0 Responses