Pecah Amanah


Assalammualaikum. Apa khabar? Hari ini, sudah berhari raya di mana? Ehe. Jadikanlah amalan ziarah-menziarahi sebagai satu rutin dalam hidup kita. Bukan sokmo, bukan? Lagipun, kalau bukan kita yang hendak memelihara dan merapatkan perhubungan, siapa lagi?

Pernah dengar perkataanPECAH AMANAH? ~ Hmmm.... mengikut Kamus Dewan, pecah amanah membawa maksud perbuatan mensia-siakan amanah (kepercayaan) orang.

Nabi SAW juga ada bersabda yang bermaksud, "Ada 4 perkara, jika dilakukan membawa kepada kemunafikan yakni; Apabila diberi amanah (kepercayaan), dia khianat. Apabila berbicara, dia berdusta. Apabila berjanji, dia mungkiri. Apabila berbalah, dia melampaui batas."

Ayuh, kita susuri isu pecah amanah yang berlaku dalam negara kita.

SHAH ALAM, 26 Okt. 2010 - Bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), X yang didakwa atas tiga tuduhan pecah amanah memfailkan permohonan untuk menggantung semua prosiding sehingga perbicaraan kes bekas Menteri Pengangkutan, Tun Ling Liong Sik, selesai.

KUALA LUMPUR, 25 Okt 2010 — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuka sebanyak 20 kertas siasatan dan penyiasatan serta lima kertas pemeriksaan dan perundingan, hasil daripada Laporan Ketua Audit Negara 2008 yang dikeluarkan tahun lepas.

KUALA LUMPUR, 18 Okt 2010 - Perbicaraan kes pecah amanah RM888,000 oleh Ketua Pengarah Tourism Malaysia, X dan bekas Ketua Pegawai Operasi (COO) Pembangunan Pelancongan Nasional (Pempena) Sdn. Bhd., Y akan mula dibicarakan di Mahkamah Sesyen di sini pada 16 Mei tahun depan.

BUTTERWORTH, 8 Okt 2010 - Seorang bekas pengurus Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga Nasional (TEKUN) Pulau Pinang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan pecah amanah wang Skim Pinjaman Bazar Ramadan berjumlah RM8,865.45 dua tahun lalu.

KUALA LUMPUR, 27 Sept. 2010 - Dua pengarah syarikat termasuk seorang warga Singapura hari ini diperintah membela diri atas tuduhan terbabit dalam penipuan dan pecah amanah membabitkan pembelian saham bernilai lebih RM26 juta, tiga tahun lalu.

***(Informasi adalah tidak menyeluruh. Tidak mengikuti perjalanan kes. Bersalah atau tidak, boleh semak balik. Muthiah kongsikan sedikit sahaja. Namun ingat! Apapun keadaannya, usah menuding jari dahulu sebelum benar-benar diputuskan bersalah).***

Bayangkan... Informasi di atas hanyalah dalam tempoh satu bulan. Jadi, agak-agaklah....sudah berapa banyak kes pecah amanah (besar dan kecil) yang berlaku dalam negara? Tengok akhbar, buat carian per bulan. Mak ai. Menggeleng dibuatnya.

Ini, yang kita tahu... yang dilaporkan di dada-dada akhbar. Bagaimana pula halnya dengan kes pecah amanah yang tidak dilaporkan? Selamatkah Malaysia dan diri sekiranya kita sentiasa dikelilingi oleh mereka yang TIDAK TAKUTKAN TUHAN ini? Tepuk dada, tanya iman.

Jadi, bagaimana?

Ehe. Lahirkan individu yang takutkan ALLAH. Macam mudah. Mudahkah? Dengan lain perkataan, mudahkah hendak menyampaikan/ berdakwah? Insya-ALLAH, perkara sebegini (pecah amanah) tidak akan berlaku tetapi bagaimana hendak melahirkan? Huhuhu....

Kembali kepada peranan manusia di atas muka bumi ini ~ Mengabdikan diri kepada ALLAH, sebagai khalifah yang mengajak manusia kepada yang maaruf dan mencegah mereka melakukan kemungkaran serta memakmurkan alam.

Kuliah hari ini : Hukum ASB dan ASN.

Akhbar hari ini : Parlimen bocor lagi. Hmmmm... macam rumah Muthiah di kampung tetapi kos rumah Muthiah tidaklah tinggi sangat. Maklumlah... Pembikinnya bukan pro ;)

Muthiah : Amanah terhadap diri sendiri .... Sayang pada yang sayang. Yang tidak sayang, tidak mahu ambil peduli. Boleh, begitu?
2 Responses
  1. ainhany Says:

    salam ,

    nice n3..
    Muga kita mjdi muslim mukmin yng tahu hak dan tanggungjawb.
    Amanah dijunjung...

    Pecah Amanah???Hukuman dunia pun dapat..hukum akhirat sudah tentu..Moralnya jgan menghampiri sesuatu yg bertentang degn agama. ALLAH sentiasa MEMERHATI kita.


  2. salam, ain..

    ahlan wasahlan, ya uhktie :)

    Yup..mg2 kita kan sentiasa diingatkan ALLAH daripada sesuatu yang bisa menimbulkan kemurkaan-NYA. ialah..sebagai manusia, kita lemah..selalu sj lalai dan alpa...mg diri kita kan selalu dipelihara dan dilindungi-NYA..