Kenapa isteri selalu lambat ...?


Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Ehe... tengah tepu tahap cipan. Adakah tepu sebegini? Entahlah. Tepuk dada, cari dari Kamus Dewan. Adoi.

Apa kita, kita sama-sama merungkai.... Namun sebelum itu, Muthiah ingin bertanya ~ Kalau hendak ke mana-mana, siapa yang keluar akhir sekali dari rumah? Macam isteri atau mak... anak pun pernah juga. Iyalah. Touch up-nya berjam-jam. Bagi nampak cantik. Akhlak dan tingkah laku, jangan lupa touch up sekali, ya ;) Ayuh jawab...

Suami/ isteri hendak keluar ke majlis kenduri.

1- Siapakah yang menunggu di dalam kereta (sementara pasangannya masih berada di dalam rumah)?

(a) Suami

(b) Isteri

(c) Anak-anak

(d) Adik/ abang/ kakak

2- Agaknya, kenapa lambat benar hendak bersiap? (Sila tandakan alasan yang kena dengan diri kita).

(a) Touch up - Macam tidak tahu pula. Hendak pakai toner lagi (Huhu...Muthiah tidak pakai). Pakai pelembab muka (Pun tidak pakai. Adoi). Bedak... lipstik... alamak. Apa lagi, ya? Huhu... Muthiah biasa pakai bedak dan kadang-kadang (kalau teringat) pakai lipstik. Sila tambah sendiri.

(b) Tengok suiz dalam rumah- Iyalah. Suiz lampu, kipas, TV... sudah tutupkah belum? Modem internet pun... kena pastikan sudah di-off-kan. Takut kilat. Siapa susah? Yang keluar duit juga yang susah. Maklumlah... bil tinggi... modem rosak, kena beli baru.

(c) Simpan tuala/ kain yang siap dipakai - Tidak akan hendak biarkan tuala dan baju (yang tidak jadi pakai) bersepah-sepah di atas katil atau lantai? Semak mata melihatnya. Adoi.. adoi...

(d) Cari kunci yang berkaitan - Kunci rumah... atau kunci kereta, mungkin? Tidak pun, kunci peti besi (Kalau ada).

(e) Kemas katil - Buruk mata memandang. Cadar tidak tegang. Bantal bersepah-sepah. Apa hendak jadi, jadilah. Kena kemas katil dan bilik dahulu. Bebel pun, bebellah. Aku redha. Hahaha...

(f) Jawab telefon - Ada gosip hangat. Anak polan bin polan, kahwin dengan jutawan. Haru. Sempat lagi berborak-borak. Orang yang sedang menunggu sudah berasap kepalanya.

(g) Habiskan cerita Detektif Conan dahulu. Case close! - Aduh. Kalau tidak sempat tengok pukul 2.30 petang. Pukul 11 pagi dan 7.30 malam pun ada.

(h) Tengah merajuk, tunggu dipujuk - Beruntunglah mereka yang sentiasa dipujuk namun awas! Usah jadikan amalan. Lama-kelamaan, takut tidak ada orang yang hendak ambil peduli lagi.

(i) Basuh cawan sekejap - Takut tikus masuk dapur. Jilat-jilat cawan yang tidak berbasuh. eiii....

(j) Siapkan membasuh kain - Mesin manual. Lagi sekali, siaplah. Balik nanti, boleh jemur terus.

(k) Tutup tingkap sekejap - Kalau tidak, balik malam penuhlah nyamuk berpesta di dalam rumah.

(l) Saja-saja. Mahu biar orang ternanti tertunggu - Hmmm... Awas! Jika kita tidak peka terhadap hati dan perasaan orang lain. Percayalah... akan ada 1001 manusia yang boleh jadi tidak akan prihatin terhadap hati dan perasaan kita.

(m) _____ Sila isi tempat kosong.

Hmmm... coretan santai-santai. Moga sahabat-sahabat kan dapat mengambil manfaat daripadanya (bagi mereka yang mahu merenung dan berfikir)...

Kuliah hari ini : Sifat-sifat ilmu - Ustaz Kazim Elias.
Labels: | edit post
0 Responses