Kalau tidak malu pada.... (i)


Assalammualaikum. Ehe...

Mulakan harimu dengan senyuman.
Mulakan harimu dengan berlapang dada.
Mulakan harimu dengan mengingati TUHAN.
Mulakan harimu dengan menghisab diri.
Mulakan harimu dengan segala sesuatu yang positif.


Entri semalam, Muthiah berbicara tentang calon isteri pilihan - PILIHLAH YANG BERAGAMA. Insya-ALLAH, hari ini... Muthiah ingin berkongsi satu kisah...

Sewaktu dalam perjalanan menuju ke satu destinasi bersama seorang wanita bergelar nenek yang berusia dalam lingkungan 60 tahun, tiba-tiba dia pun bersuara, "A pun satu. Dan ada anak sorang pun masih mahu pakai seluar nampak bontot. Kalau tak malu pada orang lain, malulah pada mak cik yang dah tua ni. Bukan orang lain, mak mertua dia."

Muthiah hanya diam. Tidak tahu apa yang boleh diperkatakan. Hanya mampu menjadi pendengar setia buat sang nenek.

"B kau pun satu. Memanglah bini tu tak pakai tudung tapi dah kahwin, suruhlah dia tutup aurat. Tak takut ke nak bawa dosa bini sekali? Mak cik tahu, dia takut dengan bini dia. Tu tak pernah cakap apa-apa," wanita itu menambah lagi.

Kasihan mendengar luahan wanita itu, Muthiah pun bersuara, "Insya-ALLAH, tidak lama lagi berubahlah dia. Sama-sama kita doakan."

Wanita itu mengeluh perlahan...

Apakah pengajaran yang boleh diambil? Hmmm... insya-ALLAH, esok Muthiah sambung ya. Kisah di atas, bukan sekadar cerita tetapi ada sesuatu yang boleh direnung dan difikirkan. Buat seseorang bergelar lelaki... Salahkah bernikah dengan wanita yang tidak mengendahkan agamanya??? Tepuk dada, tanya iman. Tunggu, ya.

Kuliah hari ini : Wanita akhir zaman.

Akhbar hari ini : Siasat lantai sekolah runtuh.

Muthiah : Ya, ALLAH. Peliharalah aku, suamiku, mereka yang aku sayang daripada azab api nerakamu.
Labels: | edit post
0 Responses