Calon isteri pilihan ... (i)


Assalammualaikum. Apa khabar? Ada yang sedang berhati walang? Kenapa, ya? Muthiah?? Alhamdulillah.

Memilih untuk positif.
Memilih untuk menyerahkan segalanya kepada ALLAH.


Ehe... Dahulu, Muthiah ada bercerita tentang HIKMAH PERKAHWINAN, bukan? Hari ini, pun tentang kahwin. Jom baca...

Rasulullah SAW bersabda, “Dikahwini akan perempuan itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah dari kalangan mereka yang beragama. Nescaya akan selamat," Muttafaqun Alaihi.

Satu soalan ~ Mudahkah memilih isteri/ suami??? Atau... main rembat sahaja

Hmmmm... Wallahualam. ALLAH lebih tahu hari mendatang. Apa yang penting, diri tidak putus berdoa agar kehidupan yang dilalui sehari-hari menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Mohon perlindungan dan pengawasan TUHAN sentiasa. Insya-ALLAH, jiwa dan jasad akan selamat.

PERTAMA...

Pilihlah seorang wanita (untuk dijadikan isteri) kerana AGAMANYA....


Kenapa?

Apabila dia tahu agama, insya-ALLAH...

1- Dia akan sentiasa patuh kepada suaminya. Meski hartanya lebih banyak, pangkatnya lebih besar, gajinya lebih tinggi... suaminya tetap berada di atas. Dia tahu hak suami dan kedudukannya di sisi sang lelaki. Matlamatnya satu ~ Redha suami dicari dinanti. Bukankah syurga ALLAH selalu terpampang di hadapan mata. Segalanya dilakukan kerana DIA yang Maha ESA.

2- Dia akan sentiasa berusaha menjadi yang terbaik untuk suaminya. Dengan lain perkataan, dia selalu mahu menyenangkan hati sang suami. Dia berhias... hanya untuk suami.Melunakkan suara pun hanya kepada dia yang halal buatnya. Dia tidak kisah mencuri masa lapangnya untuk memasak, membasuh pakaian, menggosok pakaian, membersihkan rumah meski hal ini bukanlah satu kewajiban buatnya. Dia tahu kemampuan sang suami dan dia mahu menggembirakan hati lelaki itu.

3- Amanah. Menjaga harta suaminya dengan baik. Tidak berbelanja sewenang-wenangnya. Suami bergaji RM1,000. Hendak beli kereta yang harganya RM100,000? Suami berjagi RM1,000. Hari-hari hendak makan di kedai? Seorang isteri yang baik, berusaha memahami kemampuan suaminya.

4- Membantu suami membina generasi yang akan datang. Dengan lain perkataan, mendidik anak sebaik mungkin. Perkenalkan mereka dengan ajaran ISLAM. Tunjukkan kecantikan ISLAM kepada mereka. Amalkan ISLAM dalam kehidupan berumah tangga.

Hehe... apa lagi, ya? Apapun, pilihlah seseorang yang boleh mendorong kita ke syurga. Baik bagi lelaki, mahupun perempuan.

Kitalah yang membuat pilihan. Pilihan yang baik, insya-ALLAH akan membahagiakan diri kita. Rumah tangga, ada pasang surutnya namun... apabila ALLAH diletakkan di hadapan, insya-ALLAH... kita semua akan dapat mengharunginya (cabaran dalam alam rumah tangga)/

~ Dia akan sama-sama membantu kita mencapai dan mengejar redha dan syurga-NYA. Hidup ini tidak lama. Satu masa, akan dipanggil kembali. ~


Kuliah hari ini : Hak seorang suami.

Akhbar hari ini : Wakil insuran mohon jasa baik.

Muthiah : Biar baik pada kaca suami meski ada yang tidak senang hati. Ada ke?
Labels: | edit post
0 Responses