Mutabaah solat...


Assalammualaikum. Huhu... mengantuknya tetapi masih ada amanah yang perlu dilaksanakan. Ya. siti-muthiah.blogspot adalah satu amanah bagi diri Muthiah. Kenapa? Kerana Muthiah telah meletakkan dalam diri ~ Sampaikan walau seayat.

Muthiah mungkin tidak mampu menjadi seperti orang lain yang berbicara lantang di atas pentas dakwah... Muthiah juga mungkin tidak berpeluang (buat masa ini) untuk mempunyai mutarabbi sendiri. Menjadi murabbi dalam satu halakah ilmu. Punya adik-adik @ anak usrah yang bisa menjadi insan terpercaya bagi diri Muthiah. Namun, Muthiah tetap mahu menjadi salah seorang yang berterusan alias istiqomah dalam menyebarluas kebaikan, insya-ALLAH. Moga-moga, pengakhiran hidup Muthiah adalah di dalam pengakhiran yang baik. Mohon dijauhkan dari azab api neraka.

Hmmm... hari ini, Muthiah ingin berbicara tentang solat. Huhu... peringatan untuk diri Muthiah yang selalu lalai dan alpa juga:

1- Bagaimana dengan solat kita sehari-hari? Penuh??? (Melainkan ada uzur syarie).

2- Khusyukkah kita dengan solat yang kita kerjakan? Atau, duk fikir dengan kerja printing yang tidak siap-siap lagi?

3- Fahamkah kita dengan apa yang kita ungkapkan dalam solat kita?

4- Berusahakah kita untuk solat di awal waktu? Atau, masih punya ruang untuk melengah-lengahkan solat. Huhu... 'Hendak habiskan animasi Detektif Conan dahulu.' Hmmm... kalau tiba-tiba ajal menjengah?

5- Hmmm... di rumah... kita solat berseorangkah atau secara berjemaah? Sejauh mana kita mencari inisiatif untuk solat secara berjemaah dengan : Kawan-kawan kita? Adik-beradik kita? Suami/ isteri kita? Ibu/ ayah kita?

6- Sejauh mana kita menunaikan solat-solat sunat?

Hehe... Sudah jawab soalan mudah tetapi sukar ini? Jadi, apa lagi. Jom, berubah!!! Menjadi lebih baik daripada semalam.


Akhbar hari ini : Zaid tubuh parti baru - Januari.

Muthiah : Iman di atas dan di bawah ;)
Labels: | edit post
0 Responses