Umar Al-Khattab (iii)


Assalammualaikum. Ehe. Apa khabar? Muthiah... Insya-ALLAH. Sentiasa memilih untuk ceria, positif dan gembira. Yang tidak menyennagkan hati, tolak sahaja ke tepi. Serah segalanya kepada penghitungan ALLAH. Itu pasti. ALLAH maha adil lagi maha saksama.

Baiklah... setelah lama terhenti, hari ini Muthiah menyambung kembali cerita tentang Sayidina Umar Al-Khattab. Akan tetapi, sebelum itu... bagi yang ketinggalan membaca entri sebelumnya... bolehlah jengah :

i) Umar Al-Khattab (i)
ii) Umar Al-Khattab (ii)

Berbalik kepada kisah Umar Al-Khattab...

Beliau merupakan seorang pemimpin yang memiliki kepakaran dalam pentadbiran dan pengurusan negara yang tinggi, pemimpin politik dan panglima perang yang cergas lagi cerdas. Di samping itu, Sayidina Umar juga sangat mengutamakan keadilan dan beliau sangat tegas dalam menegakkan kebenaran serta hak-hak rakyat.

Banyak sumbangan yang telah diberikan Umar kepada ISLAM. Antara yang paling besar ialah berjaya menyebarluas ISLAM bermula dari Mesir, Syam, Iraq sampai ke kerajaan Parsi. Bukan itu sahaja bahkan Amirul Mukminin yang kedua ini turut berjaya mengembangkan kalender ISLAM untuk dimanfaatkan oleh umat ISLAM keseluruhannya.

Terkenal dengan panggilan Al-Faruq, Sayidina Umar memiliki keberanian untuk melakukan ijtihad. Namun, beliau sama sekali tidak mengabaikan prinsip musyawarah dalam menetapkan sebarang keputusan dan tindakan. Sesungguhnya, Umar selalu berfikir dan melakukan yang terbaik untuk agamanya. Lantaran, beliau mengemukakan idea tentang keperluan melakukan pengumpulan ayat-ayat Al-Quran.

Ehe... Ada satu kisah menarik tentang Umar dengan seorang ibu. Akan tetapi.... huhu... hendak dikongsi hari ini, jadi terlebih panjang pula. Insya-ALLAH, Muthiah akan menyambung mengenainya nanti. Kira penutup kisah Umar...

Selamat maju jaya. Salam mujahadah. Salam ukhwah. Salam dan salam. Moga kita semua akan terus dipilih ALLAH menjadi salah seorang hamba yang mendapat rahmat daripada-NYA.

Maaf atas keterlajuran kata (yang terungkap mahupun sebaliknya).

Hmmm... Bukan ISLAM masuk masjid???

Muthiah : Hanya mengharap...
Labels: | edit post
0 Responses