Gaji isteri??? Kaca mata Siti Muthiah...


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah. Alhamdulillah. Bahagia...

~Terasa dekat rahmat ALLAH.
~Terasa ALLAH sungguh-sungguh sayangkan Muthiah.
~Terasa ALLAH ... murahnya limpahan kurnian-MU, ya ALLAH.

Aik. Kenapa tiba-tiba berbicara begini? Hehe... Muthiah terlihat video ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus tentang Gaji Isteri. Muthiah tersenyum sendiri.

Kalau sahabat-sahabat, para isteri sekalian tersenyum... sebab apa? Hmmm...

~Sebab tugas memasak, membasuh, mengemas rumah bukan tanggungjawab kita???
~Sebab suami sepatutnya membayar kita gaji???
~Sebab suami perlu sediakan pembantu rumah???

Sebab... tidak menjadi satu kesalahan jika kita tidak masak, membasuh dan lain-lain (melainkan disuruh - sepertimana yang dikatakan Ustaz Azhar - jadi WAJIB) buat suami?

Ehe... Muthiah tersenyum atas sebab lain... Apa, ya???

Bayangkan... kita (isteri) ~

~Menyediakan makanan buat suami...
~Membasuh pakaian suami...
~Menggosok baju dan seluar suami...
~Mengemas rumah dan banyak lagi...

Kita pula, melakukannya seikhlas hati. Kita seronok dengan apa yang kita buat. Kita letih tetapi tetap redha. Kita gembira melihat suami tersenyum dan puas hati. Kita tidak mengharapkan apa-apa balasan dan ganjaran. Walhal, kita sepatutnya dibayar gaji.

BERAPA BANYAK PAHALA/ BEKAL YANG KITA KUMPUL UNTUK HARI MENDATANG ~ YAKNI SESUDAH NYAWA DICABUT KEMBALI...

Iyalah. Hidup kita tidak lama. Amalan kita pun tidak banyak tetapi... dalam hal ini, kita tidak berkira dengan suami kita bahkan selalu sahaja berusaha untuk menenangkan hatinya. Tidak mahu dia berasa runsing dengan segala sesuatu yang boleh jadi patut dan tidak patut difikirkannya. Apabila hatinya senang, redhanya akan sentiasa mengiringi hidup kita, insya-ALLAH. Kita tidak meminta sesuatu di luar kemampuannya. Kita lakukan segalanya kerana ALLAH.

Hmmm...

Berkorban, berkorban juga tetapi jangan sampai terkorban!

Benar... Dalam hal ini, suami dan isteri perlu tahu dan faham tanggungjawab dan peranan masing-masing. Isteri, elakkanlah diri daripada membebankan suami dengan sesuatu yang dia tidak mampu. Suami pula, elakkanlah diri daripada mengambil kesempatan atas segala kebaikan isteri. Kalau berlaku yang tidak sepatutnya juga (baik bagi pihak isteri mahupun suami)??? Percayalah... SEMUANYA AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN OLEH TUHAN. Sesungguhnya, penghitungan-NYA maha teliti.

Jadi, para suami... para isteri... Renung dan fikirkan. Tepuk dada, tanya iman. Kitalah yang membuat PILIHAN.

Akhbar hari ini : Fitnah pada bulan Ramadhan. Hmmm...

Muthiah : Suka apabila dapat hadiah...
Labels: | edit post
2 Responses
  1. Afni Says:

    baru kutahu, hehehehehheh....

    mudah2n Allah terus bagi kekuatan pada para isteri untuk terus tabah kan hati, bersabar hingga ke akhirnya, bersyukur dengan apa yang ada.....amin.


  2. Insya-ALLAH..bukan mudah hendak sabar dan sabar sebenarnya. Cakap, memanglah mudah. Namun, bila mana kita selalu berinteraksi dengan TUHAN, rasa sedih... tidak berdaya akan hilang sedikit demi sedikit.