Umar Al-Khattab (i)


Assalammualaikum. Apa khabar? Di kesempatan ini, Muthiah dan suami ingin mengucapkan SELAMAT HARI MERDEKA kepada semua rakyat MALAYSIA.

Jom renung…

Merdekakah kita daripada ~ melakukan segala sesuatu yang mendatangkan kemurkaan ALLAH? Apakah ‘sesuatu’ itu? Tepuk dada, tanya iman. Ehe.

Hmmm…

Kenal Lady Gaga? Kenal Ronaldo? Kenal dan kenal???
- Apa yang menyebabkan kita mengenali mereka?
- Hmmm… sebab mereka popular dan punya kelebihan dan keistimewaan tersendiri.
- Media pun banyak bercerita tentang mereka (Peranan media).

Kenal Umar Al-Khattab, Saudah Zama’ah?
- Hmmm… Umar kenal sikit-sikit tetapi tidak pasti pula siapakah gerangannya Saudah Zama’ah.
- Tidak terdedah sangat dengan mereka. Huhu…

Ayuh… Insya-ALLAH, bermula dari hari ini, Muthiah akan berkongsi serba sedikit (bermakna tidak secara terperinci) tentang –

1- Tokoh-tokoh (terdahulu) dalam dunia ISLAM.
2- Peristiwa penting dalam dunia ISLAM.
3- Dan segala sesuatu yang berkait dengannya.


dalam siti-muthiah.blogspot ini. Bukan apa… sekadar mahu generasi masa kini tetap mengenali tokoh-tokoh penting yang telah berjuang bermati-matian demi ISLAM. Manalah tahu. Bisa memotivasi diri untuk :

1- Menjadi lebih baik.
2- Mendekatkan diri kepada ALLAH.
3- Menjadi salah seorang daripada pejuang itu.


Moga… rakan-rakan semua akan mendapat manfaat daripadanya. Doakan juga agar Muthiah dapat istiqomah dalam perkongsian ini. Sekiranya ada penambahan, pembetulan, pengurangan (dan yang seangkatan dengannya), Muthiah sangat-sangatlah alu-alukan. Jom kenal ;)

SAYIDINA UMAR AL-KHATTAB ;)

Umar sebelum masuk ISLAM


Dilahirkan 13 tahun setelah kelahiran Rasulullah (pada 581 Masihi) oleh Hanthamah. Umar yang berasal dari kalangan bangsawan Quraisy ini membesar menjadi seorang pemuda yang cerdas, bersemangat, berani, berterus-terang dan dinamik. Sebelum mendapat hidayah daripada ALLAH untuk masuk ISLAM, Umar merupakan salah seorang penentang ISLAM yang tegar dan menanam niat yang kuat untuk membunuh Rasulullah.

Nabi SAW sentiasa berdoa yang berbunyi, “Semoga ALLAH SWT memberikan kejayaan kepada ISLAM dengan masuknya salah seorang daripada dua Umar (yakni Umar Al-Khattab R.A. dan Abu Jahal) memeluk ISLAM.” Dan… Umar Al-Khattablah yang telah dipilih TUHAN.

Pengislaman Umar

Hati Umar berkobar-kobar untuk membunuh Muhammad. Dia nekad. Dalam perjalanan (untuk menghabisi nyawa Nabi SAW), dia telah bertemu dengan Nu’aim bin Abdullah (Nu’aim telah memeluk agama ISLAM pada waktu itu tetapi menyembunyikan pengislamannya akibat tekanan hebat yang diberikan oleh orang bukan ISLAM).

Nu’aim yang berasa cemas apabila diberitahu Umar tentang niatnya untuk membunuh Rasulullah segera menyampaikan berita pengislaman adik kandung Umar, Fatimah Al-Khattab dan suaminya Sa’id bin Zaid. Marah dan bengang mendengar berita itu, Umar segera menuju ke rumah Fatimah. Namun, inilah yang dikatakan kuasa dan hidayah ALLAH. Di sebalik ketegangan yang berlaku antara Umar dan adik serta iparnya, hatinya tiba-tiba terjentik apabila membaca ayat ALLAH dari surah Thoha. Apabila sampai ke ayat 14 (yang bermaksud, ‘Sesungguhnya AKU-lah ALLAH, tiada TUHAN melainkan AKU. Oleh itu, sembahlah AKU dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati AKU…’), ALLAH telah mencampakkan petunjuk kepadanya.

Lantas, Umar pun meninggalkan rumah Fatimah dan bersegera ke rumah Al-Arqam untuk menemui Rasulullah. Apa yang menggembirakan seluruh umat ISLAM, Umar datang bukan untuk membunuh Nabi tetapi untuk menyatakan pengislamannya dan bersyahadah di hadapan Rasulullah.

-bersambung : Masih lagi kisah Umar -

Akhbar hari ini : Pasangan ISLAM dicekup dalam sambutan ambang merdeka. Merdekakah kita sebenarnya?

Muthiah : Sabar menanti sambungannya, ya ;)
Labels: | edit post
0 Responses