Kahwin ~ Pengenalan


Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah… Ehe… mengantuk tetapi Muthiah cuba bulatkan mata untuk menulis. Insya-ALLAH, akan berusaha untuk menyiapkan apa yang telah Muthiah rancang untuk hari ini. Caiyok-caiyok…

Tiba-tiba, hati Muthiah berasa ingin berkongsi tentang kahwin. Kahwin??? Mudah tetapi sukar. Mudah menjadi isteri/ suami tetapi payah untuk menjadi isteri/ suami yang diredhai ALLAH. Terbaik di sisi manusia tidak semestinya baik bagi ALLAH.

Sebagai contoh… kita (isteri) berhias sampai terlupa untuk menjaga aurat. Baju ketat. Rambut terjulur. Suami pula berbangga bila mana ada yang memuji kecantikan dan keseksian kita. Namun, bagaimana halnya dengan pandangan ALLAH?

Hmmm… Apa yang penting…Sama-samalah kita menjalani kehidupan rumah tangga yang berlandaskan syariat TUHAN. Berusaha sedayanya untuk mendekatkan diri kepada ALLAH. Berbuat silap? Tidak salah namun… berusahalah untuk belajar dan memperbaiki kelemahan diri. Payah dan tidak berjaya? Berterusan mengulangi kesalahan yang sama? Teruskan berusaha. Hasilnya… biar ALLAH yang menentukan. Insya-ALLAH.

Seorang adik ada bertanya, “Akak… apa perasaan setelah berumah tangga?” Hehe… Sudah jawab di dalam laman bicara. Insya-ALLAH, nanti… Muthiah kongsi lanjut, ya.

Apa itu kahwin?

Setiap manusia yang normal, pastinya mahu memiliki pasangan hidup sendiri. Iyalah. Fitrahnya… kita mahu menyayangi dan mengasihi. Mahu ada suami… mahu ada isteri… mahu ada anak-anak sendiri.

Belum ketemu dan perolehi lagi? Hmmm… ayuh. Jom… usah kita berputus asa berusaha dan berdoa. Sedih dan kecewa? Ayuh. Jom… kita terus mengharapkan kekuatan daripada PENCIPTA.

Apapun… banyakkan berdoa kepada ALLAH agar kehidupan kita sehari-hari sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat-NYA. Kita tidak mahu menjadi suami/ isteri yang bahagia di dunia tetapi melupakan akhirat yang lebih utama. Kita hanya syok sendiri di dunia. Kita merasakan kitalah pasangan yang paling bahagia. Kita punya kerjaya yang baik… duit yang banyak. Punya rumah dan kereta besar. Punya anak-anak yang comel tetapi… kita lupa untuk bersyukur dengan apa yang telah ALLAH kurniakan kepada kita. Bagaimana hendak bersyukur? Tepuk dada, tanya iman ;)

Jom renung sejenak..

Kita ada ibu.. ayah… tetapi kita engkar terhadap mereka. Kita meninggikan suara pabila berbicara dengan mereka. Kita mengungkit itu dan ini… Kita hanya nampak keburukan mereka sampai terlupa dengan apa yang telah mereka buat dan beri kepada kita. Tanpa ibu dan ayah… siapalah kita sebenarnya? (Ehe… out of topic).

Hahaha… Jom… kita masuk kepada pengertian KAHWIN.

Kahwin???

Perkahwinan merupakan satu ikatan yang teguh antara lelaki dan perempuan melalui akad nikah yang sah untuk menjalani kehidupan berumahtangga bergelar suami dan isteri. Perkahwinan disyariatkan dalam ISLAM untuk mengembangkan zuriat melalui cara yang halal sebagai penyambung keturunan demi kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

Firman ALLAH dalam surah An-Nisa’ ayat 1 yang bermaksud, “Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada TUHAN-mu yang telah menciptakan kamu daripada seorang diri, dan daripadanya ALLAH menciptakan isterinya; dan daripada keduanya ALLAH memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak…”

Ehe… Jagalah pandangan… jagalah maruah… jagalah kemaluan

Tepu??? Ayuh rehatkan minda seketika ;)

Akhbar hari ini : Saintis buktikan Nabi Musa belah laut.

Muthiah : Moga dapat menjadi yang terbaik di sisi ALLAH meski dipandang buruk oleh manusia lainnya.
Labels: | edit post
0 Responses