Katakan tidak pada... (ii)


-sambungan semalam-

1- Mengumpat di belakang. Berterusan dengan persangkaan buruk terhadapnya bahkan kadang-kadang melampaui batas. Sedarlah… bila mana kita punya ruang untuk berfikir begitu dan begini… akan ada banyak peluang dan ruang lagi bagi orang lain untuk berfikir itu dan ini tentang diri kita.

2- Membenci di dalam hati. Dia… berkerjaya besar. Aku… setakat suri rumah. Setakat suri rumah? Ehe… besar ganjaran pahalanya. ‘Gaji’ suri rumah yang menguruskan rumah dan keluarga sebaiknya tidak terungkap nilaiannya. Besar… bisa membantu kita pada hari kiamat kelak. Jadi, usahlah berasa rendah diri dengan diri sendiri. (Tetapi, jangan pula jadi suri rumah yang kerjanya makan, tidur dan buang air sahaja)…

Huhu… Tetap tidak berani tegur. Iyalah… siapalah kita. Ya… tanyakan pada diri. Siapalah diri kita? Layakkah kita menjadi sahabat (dalam erti kata sahabat yang sebenar) buat si pembuat salah tadi? Sahabat yang baik… bukanlah sahabat yang setakat membenarkan setiap perlakuan temannya. Namun, sahabat yang baik itu sentiasa bersedia untuk menegur temannya tatkala dia terlupa dan teralpa.

Bukan!!! Masalahnya… kalau tegur… khuatir berlaku perkara lain pula. Sesuatu yang tidak diingini…Contohnya… silap faham. Pergaduhan kecil/ besar. Percakaran mulut…makin teruk jadinya. Bermasam muka. Pendam dalam. Huhu…

Hmmm… apabila sudah sampai ke tahap ini… mungkin membenci di dalam hati itu adalah jalan yang terbaik (buat masa ini). Namun ingat! Hanya benci pada perbuatan dan tidak pula membenci kepada jasad. Jasad itu masih punya peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Dalam masa yang sama… jika ada ruang… cubalah menegur sedayanya… Ingat!!! Tegur… BUKAN berbicara jelik.

3- Tegur… Beranikah kita menegur teman kita yang telah berbuat salah itu? Hmmm…

Muthiah??? Tengok orang…
Cara teguran??? Tengok orang…
Kalau tidak makan saman??? Hmmm… Tengoklah macam mana. Setakat mana Muthiah menyayangi si teman. Hahaha…

Ditegur seseorang??? Selalu…
Cara tegur??? Macam-macam…
Pengalaman ditegur??? Macam-macam…
Paling tidak boleh lupa??? Dijadikan bagai Kaab bin Malek oleh sang murabbiah.
Kesannya???? Kesan awal… sakit hati, sedih dan kecewa. Kesan jangka panjang… membuatkan Muthiah menghisab kembali diri.
Siapa yang banyak mengingatkan??? Sejak kahwin… suaminya yang banyak menegur dan memberi nasihat. Iyalah. Suami adalah rakan yang paling dekat dan akrab dengan Muthiah saat ini.
Bagaimana halnya dengan sang isteri yang besar kepala??? Nauzubillah. Mohon ALLAH jauhkan diri Muthiah daripada sifat dan sikap itu. Minta jauh… dahulu… kini dan selamanya.

Pengajaran yang boleh diambil??? Positif dan optimis. Bersedialah untuk menerima teguran. Kalau kita merasakan teguran itu tidak baik, letakkanlah ia ke tepi. Fikirkan kembali. Kalau teguran itu sudah jelas lagi bersuluh demi kebaikan… buatlah pilihan terbaik untuk diri sendiri. Kalau bukan kita yang mahu mengislah diri… siapa lagi?

-bersambung-

Bosan? Jom layan ~ Mentari Hidup...

Kuliah pagi : Suara wanita aurat??? Hmmm...

Akhbar hari ini : Hargai wartawan jujur.

Muthiah : Hati...kenapa sukar memberi maaf???
Labels: | edit post
0 Responses