Sebelum Ramadhan melabuhkan tirainya...



Assalammualaikum. Salam akhir Ramadhan...

Hmmmm... Apakah perasaan kita saat ini? Iyalah... Esok lusa hendak raya...

1- Sedih sebab...

a) Tidak dapat beraya di rumah keluarga. Tahun ini, bergilir di rumah mertua. Hehe. Biasalah. Adat dalam kehidupan berumah tangga. Perlu bertolak-ansur dan bertimbang rasa. Dan yang paling penting, kena banyak bersabar. Bukan mudah menjadi isteri/ suami terbaik yang diredhai ALLAH ini ;)

b) Ramadhan tahun ini lebih huhuhu.. dari tahun sebelumnya. Sibuk sungguh. Sibuk hendak buat kuih. Sibuk hendak buat baju raya. Sibuk hendak shopping keperluan raya. Bagi penulis, sibuk hendak siapkan manuskrip. Ehe... akukah itu? Insya-ALLAH tidak. Moga-moga kita kan memanfaatkan masa yang berbaki ini sebaiknya.

c) Sebab bujet kurang... Tidak dapat berhari raya semacam orang lain ;( Usahlah bersedih hati, wahai teman. Yang paling berbahagia pada hari yang mulia ini bukanlah mereka yang banyak baju dan kasut rayanya. Memanglah gembira tetapi... yang lebih utama... kita berjaya mentarbiah diri kita setelah Ramadhan melabuhkan tirainya. Dengan kata lain, diri kita hari ini adalah lebih baik dari semalam. Bukannya tudung sahaja yang cantik tetapi mulut tidak cantik-cantik. Hati pun tetap busuk, sama seperti sebelumnya.Sikap pun tetap sama. Masih tergolong dalam golongan yang tidak rajin. Hahaha...

2- Gembira sebab ...

a) Dapat baju... kasut... tudung baru. Berapa pasang? Apapun, biarlah berpada-pada. Tidak keterlaluan. Tidak berlebih-lebihan. Dikuatiri bisa mengundang rasa riak dalam diri. Akulah yang tercantik pada hari raya ini. Akhlak? Cantikkah atau masih suka bersangka-sangka terhadap orang lain? Masih suka berasa diri lebih baik dan berbakti daripada orang lain.

Hmmm... awas! Andai kita lapang untuk berfikir tentang kelemahan atau keburukan orang lain, akan ada 1001 manusia yang bisa berfikir tentang keburukan dan kelemahan kita. Sesungguhnya, ALLAH itu maha teliti penghitungan-NYA.

b) Habis sudah waktu berpuasa... Iyalah. Lama sih. Lapar. Hendak mengumpat pun serba salah. Orang pandang semacam. Aduh aduh. Menjaga mulut... mata... telinga... bukan hanya pada bulan Ramadhan tetapi pada setiap waktu dan ketika. Mana tahu... sesaat sesudah kita bercerita tentang orang itu... tiba-tiba ajal menjengah... Jengah dahulu... Kalau jemput terus??? Innalillahiwainnailaihirajiun...Bersediakah kita... Sudahlah 'hutang' dengan manusia tidak 'berbayar' lagi. Hutang? Mengumpatlah...Ehe... maaf salah silap ya. Yang buat salah pada Muthiah? Berterus-terang apa salahnya. Insya-ALLAH, akan dimaafkan ;)

c) Kita dapat memanfaatkan satu bulan Ramadhan ini sebaiknya. Alhamdulillah. Bersyukur kerana masih diberi ruang dan peluang oleh ALLAH untuk menghirup udara sedar milik ALLAH sehingga ke saat ini. Bukan itu sahaja... daripada berbilion manusia, kita telah menjadi salah seorang tetamu ALLAH yang dipilih untuk bermunajat kepada-NYA. Iyalah...

Berapa banyak yang tidak menunaikan solat sunat tarawih sedang mereka mampu melakukankan?

Berapa ramai yang bisa bangkit menunaikan solat sunat pada sepertiga malam?

Jadi, beruntunglah kita andai telah menjadi salah seorang hamba-NYA yang telah dipilih itu ;) Jangan pula berasa bangga... 'Aku solat tarawih tidak tinggal... Dia???' Nauzubillah... Hidayah itu datang daripada ALLAH. Berdoalah untuk mereka... Juga, agar kita terus istiqomah di atas jalan ini.

Ehe... panjang sudah. Nanti, ada idea insya-ALLAH Muthiah sambung lagi.

Soal jawab : Oral seks? Hmmm...

Akhbar hari ini : Bebaskan semua tahanan ISA - GMI.

Muthiah : Tetap berharap agar dipilih TUHAN untuk mendapat malam lailatul qadar. Ameen.
Labels: | edit post
0 Responses