Umar Al-Khattab (ii)


Assalammualaikum. Ehe...Sudah lama sebenarnya hendak menyambung kisah Sayidina Umar al-Khattab tetapi... huhu... tertangguh sebab perlu membaca berkali-kali sumber yang deperolehi. Kemudian, berkongsi di sini. Moga-moga, sahabat sekalian sedikit sebanyak beroleh manfaat daripada-NYA.

Umar oh Umar...

Berani! Itulah yang boleh dikatakan tentang Umar. Keberanian Umar dalam menegakkan agama yang benar ini sebenarnya banyak menaikkan semangat kaum Muslimin untuk sama-sama berjuang di jalan ALLAH. Iyalah. Sebelum Umar masuk ISLAM, agama ALLAH ini disampaikan secara bersembunyi tetapi... setelah pengislamannya..

Umar bertanya kepada sahabat-sahabatnya, "Siapakah di kalangan Quraisy yang memusuhi ISLAM?"

Mereka menjawab, "Abu Jahal." Lantas, Umar segera menemui lelaki itu lalu menyatakan pengislamannya.

Umar bertanya lagi, "Siapakah di kalangan Quraisy yang tidak dapat menyimpan rahsia?"

Jawab mereka, "Jamil bin Muammir."

Maka, tanpa lengah Umar segera menemuinya dan menyatakan pengislamannya. Akibatnya, Umar telah dipukul oleh pembesar-pembesar Quraisy sampai dia berasa tidak berdaya untuk melawannya lagi. Lantas, Utbah menumbangkan Utbah bin Rabiah, salah seorang yang paling mulia di kalangan penduduk Quraisy.

Umar meletakkan jarinya pada mata Utbah seraya berkata, "Jauhkan mereka daripadaku. Kalau tidak, akan aku butakan mata kau."

Jadi, hendak tidak hendak... Umar pun dilepaskan.

Hmmm... mampukah kita menjadi seberani Umar dalam menegakkan yang benar? Ya! Kebenaran Umar memisahkan antara kebenaran dengan kebatilan membuatkan dia dipanggil al-Faruq oleh Nabi SAW. Satu penghormatian buat Umar atas keberaniannya itu. Sewaktu kekhalifan Abu Bakar as-Siddiq, Umar juga menjadi sahabat dan penasihat yang paling dekat buat amirul mukminin yang pertama itu...

Ehe... Okey... sambung lagi. Muthiah hendak keluar beraya dahulu. Selamat hari raya ;)

Apakah aktiviti rutin yang tidak dibuat sesudah Ramadhan? Ehe... Kalau baik, Alhamdulillah. Kalau tidak baik, sesudah Ramadhan... jom kita tinggalkan sama-sama. ALLAH pun kasih ;) Usah tambah dosa...

Ketinggalan entri terdahulu? Usah bimbang... Jom lawat ;)

Muthiah : Serah segalanya pada KESAKSAMAAN ALLAH. ALLAH lebih tahu dan adil atas segala sesuatu...
Labels: | edit post
0 Responses