Katakan tidak pada... (iii)


-sambungan semalam-

4- Doa… Sesungguhnya, doa adalah kekuatan setiap Muslim. Berdoalah agar diri kita sentiasa dipandu ALLAH ke jalan yang diredhai-NYA. Apakah yang membuatkan ALLAH redha???

Jadilah khalifah ALLAH yang hidup dan matinya hanya untuk ALLAH.

Jadilah seorang teman yang mengasihi sahabatnya sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri.

Jadilah seorang anak yang taat, patuh dan berjasa kepada ibu bapa. Taat dan patuh andai apa yang diperkatakan tidak melampaui batas syariat. Berjasa pula besar konteksnya. Mungkin kita tidak banyak harta tetapi kita kaya dengan doa terhadap mereka.

Jadilah seorang isteri yang taat kepada suami. Tidak menyerabutkan fikiran suami dengan sikap besar kepala kita… dengan tingkah laku kita yang meletakkan sang suami rendah kedudukannya dari diri kita… dengan sikap ego dan pentingkan diri sendiri. Kita mungkin berasa bangga dan bahagia begini (hanya dituruti kemahuan oleh sang suami) namun sampai bila? Sesudah mati kelak? Adakah kita mampu mendabik dada lagi?

Jadilah seorang suami yang menjaga amanah sebaiknya. Dari manakah datangnya rezeki yang diberikan kepada keluarga. Adakah kita benar-benar menjaga keluarga kita daripada sesuatu yang mengundang kemurkaan TUHAN?

Jadilah..jadilah…

Huh… daripada tidak ada idea, terpanjang lebar pula. Inilah manusia. Kemampuan kita terbatas tetapi bila mana ALLAH menginginkan sesuatu… tidak ada yang mustahil bagi DIA.

Peringatan ini adalah untuk diri Muthiah sendiri sebenarnya. Kalau ada manfaat buat sahabat-sahabat semua… bolehlah direnung dan fikirkan.

Salam muhasabah.

Kuliah pagi : Ayah oh ayah...

Akhbar hari ini : Ahli akedemik... katakan TIDAK pada...

Muthiah : Moga kan terus redha sampai akhir nyawa…
Labels: | edit post
0 Responses