Kuih raya...

Assalammualaikum, semua.Apa khabar? Muthiah... Apa jua keadaan, syukur ke hadrat ALLAH kerana masih mengurniakan Muthiah nikmat ISLAM dan IMAN. Alhamdulillah.

Apa macam? Banyak berziarah ke rumah kawan-kawan dan sanak saudara? Alhamdulillah. Kalau bukan waktu lapang ini (lapang daripada kesibukan kerja) kita semua meluangkan masa untuk merapatkan ukhwah dan perhubungan... bila lagi? Moga-moga, setiap apa yang kita ungkap dan lakukan... mendapat ganjaran yang baik daripada ALLAH. Tidak di dunia... akhirat itu lebih utama.

Satu soalan... Kuih raya apakah yang paling diminati sahabat-sahabat? Ehe... Apapun, makan makan juga tetapi jangan sampai berlebih-lebihan. Nanti... bulan puasa kurang lima kilogram... hari raya naik pula sepuluh kilogram. Siapa susah? Harapan Muthiah... kita semua makan tetapi...tidak sampai memudaratkan, ya ;)

Hmmm... Muthiah terfikir tentang minyak sapi berjenama QBB Pure Ghee. Rasanya, minyak sapi ini baru sahaja ditarik balik sijil halalnya oleh JAKIM pada 19 Ogos 2010.

Apa yang bermain di dalam minda Muthiah... pembuat-pembuat kuih (beragama ISLAM) yang sudah menggunakan minyak sapi tersebut, adakah sudah menarik balik kuih yang dijualnya kepada masyarakat umum? Mereka sendiri sedia maklum tentangnya. Hmmm....

Huhu...kuih sudah buat banyak... Rugi sih! Jadi... halalnya?

Entahlah.. Muthiah sebenarnya tidak arif tentang hukum. Muthiah tidak mahu berbicara panjang cuma Muthiah sekadar mahu kita semua memikirkannya kembali.

** Maaf... sekadar lontaran kata hati...**

Muthiah : Makan kuih yang disediakan tuan rumah. Muthiah tidak tahu...tuan rumah tidak tahu... penjual pun tidak tahu... Mungkin pembuat kuih yang tahu...
Labels: | edit post
0 Responses