Katakan tidak pada... (i)


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Muthiah… Alhamdulillah. Sebenarnya, hari ini ‘hati’ tidak cukup baik namun… insya-ALLAH… dapat atasi perasaan dan emosi yang kurang stabil itu sedikit demi sedikit.

Kenapakah tidak tenang? Firman ALLAH dalam surah ar-Ra’d ayat 28 yang bermaksud, “…Ingatlah, hanya dengan mengingati ALLAH-lah hati menjadi tenteram.” Lantas, adakah kerana kurangnya ingatan terhadap ALLAH membuatkan hati ini tidak cukup baik keadaannya? Ehe…

Hmmm… apakah yang boleh Muthiah coretkan hari ini? Ehe… idea tidak ada.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada persangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian daripada persangkaan itu adalah dosa; Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka, sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada ALLAH; Sesungguhnya ALLAH penerima taubat, lagi maha mengasihani,” surah al-Hujurat ayat 12.

Isi utama daripada ayat di atas :

1- Tidak bersangka-sangka.

2- Tidak mencari kelemahan atau keaiban orang lain.

3- Tidak mengumpat.

Apapun, kita bahkan tidak ada siapa yang sempurna di atas muka bumi ini. Tidak ada manusia yang tidak pernah tidak berbuat silap. Tidak kira dalam sedar atau sebaliknya. Boleh jadi mereka terlupa dan terlalai saat itu. Atau… tahap keimanan sedang jatuh merudum dek dosa kecil yang berterusan. Atau…sifat jahil menyebabkan mereka sentiasa berada benar dan betul.

Justeru, belajarlah untuk menerima kelemahan orang lain (Peringatan buat diri Muthiah sebenarnya). Bencilah kepada sikap dan fiil yang menjelikkan tetapi usah sekali-kali membenci manusia yang sememangnya banyak khilafnya itu. Hmmm…Kita jelik dengan fiil orang. Fiil kita??? Adakah disenangi oleh orang lain?

Persoalannya pula… adakah kita setakat mahu menerima keburukan sikap/ fiil/ tingkah laku seseorang (yang kita kenal rapat/ dari jauh itu) tanpa membuat apa-apa???

Nampaknya, kita lebih senang menyelongkar keburukan orang itu (juga memainkan peranan menambah perasa dan perisa. Hahaha…) berbanding berusaha membantunya menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Jadi, baikkah kita jika bersikap sedemikian? Atau… kita pun dua kali lima?

Tidak!

Jadi… bagaimana???

-bersambung-

Hmmm... sesuatu yang boleh kita fikirkan : Dokumentari tentang senibina dan tenaga.

Kuliah pagi : Ceramah tetapi mengata orang... Hmmm...

Akhbar hari ini : Zunar ditangkap polis. Hmmmm.... bagaimana dengan si pembunuh... pencuri... penipu??? Adakah masih bebas atau sudah mendapat keadilan sewajarnya?

Muthiah : Belajar dan terus belajar...
Labels: | edit post
0 Responses