Jom puasa sunat ~


Assalammualaikum. Ehe. Macam tidak kena pula. Apa yang tidak kena? Berkongsi tentang puasa sunat sewaktu bulan puasa (wajib) - puasa bulan Ramadhan. Tidak apa. Nanti, setelah beres semuanya, jom kita teruskan amalan puasa kita dengan puasa-puasa sunat. Bisa menyucikan hati yang sedia berkarat. Ayuh...

1- Puasa 'Arafah

Daripada riwayat Imam Muslim daripada Abu Qotadah, bahawa Nabi SAW bersabda, "Aku memohon kepada ALLAH agar puasa hari 'Arafah menutupi kesalahan setahun yang lalu dan setahun yang akan datang."

Dilakukan pada hari ke-9 Zulhijjah, disunatkan kepada sesiapa yang tidak menunaikan ibadah haji.

2- Puasa 'Asyuro dan Tasu'a

Daripada riwayat Imam Ahmad, Nabi SAW bersabda, "Berpuasalah kalian pada hari 'asyuro. Berbedalah dengan orang Yahudi dan berpuasalah sehari sebelum 'asyuro dan sesudahnya."

Berdasarkan riwayat di atas, bolehlah berpuasa pada hari ke-9 dan ke-10 Muharram atau ke-10 dan ke-11 Muharram bagi membezakan dengan puasa orang Yahudi.

3- Puasa enam hari bulan Syawal - Hehe... Jom... Boleh mula apabila Syawal nanti ;)

Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Ayyub al-Ansori R.A., dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan, kemudian dilanjutkan dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka dia seolah-olah berpuasa setahun penuh."

4- Puasa tiga hari bidh (putih)

Imam Tarmidzi meriwayatkan daripada Abu Dzar R.A., dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Apabila kamu berpuasa tiga hari dalam sebulan, maka berpuasalah pada hari ke-13, ke-14 dan ke-15."

Hari-hari ini dilihat daripada kalender Hijrah kerana pada hari berkenaan, bulan tersebut lebih terang dan jelas.

5- Puasa Isnin dan Khamis

Imam Muslim meriwayatkan bahawa Nabi SAW berpuasa pada hari Isnin dan Khamis. Ketika ditanya, baginda menjawab, "Amal diperlihatkan ke hadrat ALLAH pada hari Isnin dan Khamis. Oleh sebab itu, aku ingin apabila amalanku diperlihatkan kepada TUHAN, waktu itu aku sedang berpuasa."

6- Puasa sehari dan berbuka sehari


Imam Bukhari meriwayatkan, daripada Abdullah bin Umar R.A., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Berpuasalah sehari dan berbukalah sehari. Itulah puasa Nabi Daud A.S. dan merupakan puasa sunat yang paling afdhal."

Teman-teman yang Muthiah kasihi... tanpa sedar, puasa sebenarnya melatih kita untuk mengikhlaskan diri kepada ALLAH dan meninggalkan sifat riak dalam hati.

Bukan itu sahaja bahkan puasa mendidik kita untuk lebih bersabar dan berakhlak mulia.

Muthiah : Moga-moga, puasa dapat mendidik kita meningkatkan akhlak diri.
Labels: | edit post
0 Responses