Muthiah ~ Kata Hati... (i)


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah??? Alhamdulillah. Insya-ALLLAH. Sihat dan aman bahagia. Semuanya dengan izin ALLAH ;)

Ya, ALLAH. Lindungi dan peliharalah aku daripada segala sesuatu yang bisa membikin aku... menggolongkan aku menjadi seorang yang tidak bersyukur terhadap segala sesuatu yang telah ENGKAU tetapkan… ENGKAU rencanakan buatku. Kerana sesungguhnya... aku adalah insan yang lemah. Acap kali lalai, lupa dan alpa. Selalu juga aku mengeluh dan bersedih hati bilamana doaku belum lagi dimakbulkan-MU sedang aku tahu ENGKAU lebih maklum segala seuatu yang terbaik buatku. Ampuni aku ya, ALLAH…

“Jika ENGKAU menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba ENGKAU, dan jika ENGKAU mengampuni mereka, maka sesungguhnya ENGKAU-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana,” al-Maidah ayat 118.

Hmmmm... Muthiah terlihat video tentang Allahyarham Ustaz Fadhil Noor. Entah kenapa hati Muthiah terusik. Air mata mengalir perlahan. Sebak. Sedih. Pilu. Semua ada. Nah! Sudah lama mata ini tidak basah dek mengenangkan dosa dan neraka TUHAN. Bukan tidak tahu dengan keberadaan dosa dan titik-titik hitam dalam jiwa tetapi masih tetap mahu melalaikan-NYA… perintah-NYA… suruhan-NYA… larangan-NYA… Inilah manusian. Entah bila Muthiah mahu menjadi insan yang selalu berwaspada.

Ya, ALLAH. Peliharalah aku. Peringatkanlah aku andai aku lupa dan alpa..

Persoalan yang bermain di fikiran tatkala melihat video itu...

1- Bagaimanakah pengakhiran hidup Muthiah satu masa nanti? Adakah bahagia di sisi TUHAN atau menjadi insan yang akan merugi selamanya?

Ya, ALLAH. Jauhkanlah… peliharakanlah diriku daripada azab api neraka-MU. Sesungguhnya, aku tidak mampu dan tidak bersedia. Aku tidak berdaya ya, ALLAH. Telah kucuba untuk menjadi insan dan umat yang terbaik tetapi acap kali juga aku melakukan dosa dalam sedar mahupun tidak.

Ya, ALLAH. Ya, ALLAH. Ya, ALLAH. Ampuni aku kerana tidak betah melakukan ketaatan terhadap-MU. Ada sahaja yang aku lalaikan. Ada sahaja yang aku abaikan. Hati ini tidak cukup suci dan bersih ya, ALLAH…

-bersambung esok, insya-ALLAH-

~Muthiah ~ Kata Hati... (ii)~
Labels: | edit post
0 Responses