Muthiah ~ Kata Hati... (ii)


-sambungan semalam-

2- Tatkala melihat jenazah Ustaz Fadhil Noor disembahyangkan oleh puluhan ribu manusia... Muthiah terfikir... Bagaimana pula dengan diri Muthiah nanti? Huhu...

Beruntunglah Allahyarham Ustaz kerana telah dipilih TUHAN untuk mendapat kasih sayang-NYA, juga makhluk-makhluk ciptaan ALLAH di atas muka bumi ini. Kenapa Muthiah berfikiran begitu? Hmmm… Tanpa izin ALLAH, apa yang dilihat tidak akan berlaku. ALLAH-lah yang menggerakkan hati-hati manusia untuk turut sama menyolatkan jenazah, hamba yang dipilih-NYA itu. Bukan seorang dua tetapi puluhan ribu banyaknya. Satu penghormatan buat diri Allahyarham Ustaz sebenarnya.

Mampukah Muthiah menjadi sepertinya? Berapa ramaikah yang sudi menyembahyangkan jenazah Muthiah nanti? Huhu.. Muthiah tidak berdaya. Sungguh. Muthiah tidak yakin bahawa Muthiah mampu menjadi seperti Allahyarham Ustaz. Muthiah hendak tetapi kaki Muthiah tidak mampu bergerak sepantas dan sejauh itu. Orang putih cakap… slow… orang Terengganu cakap betak. Hendak melangkah tetapi entahlah… Susah hendak diluahkan di sini. Namun cukuplah Muthiah boleh katakan. Muthiah cuba tetapi Muthiah tetap merasakan kekurangannya. Masih tidak cukup.

Hmmm… wahai hati yang kecil. Sesungguhnya, ALLAH itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ~ peringatan buat diri yang selalu lupa.

Hmmm… Adakah... suami dan keluarga sampai perlu mencari mereka yang sudi menyembahyangkan jenazah Muthiah nanti? Tiba-tiba, orang yang dicari punya masalah tersendiri. Ada pula alasan yang diberi. Maka, suami perlu mencari dan terus mencari. Aduhai… sukarnya perjalanan sebegini…

Bukan itu sahaja... Adakah suami dan keluarga Muthiah perlu menyediakan sejumlah wang untuk menjemput penduduk setempat menyembahyangkan jenazah Muthiah? No money, no solat jenazah. Realiti. Keluarga si mati perlu menyediakan wang. Kemudian, barulah banyak orang yang sukarela mahu menyembahyangkan jenazah. Entah. Semacam terlupa tentang fardhu kifayah ini. Semua mengharapkan orang lain melakukannya. Huhu... Fikir dan renung-renungkan…

Bagaimana pula halnya jika tidak ada duit?

Adakah tidak ada manusia yang sudi menyembahyangkan jenazah Muthiah dengan seikhlas hati? Kalau ada sekali pun, setakat cukup syarat untuk memenuhi keperluan fardhu kifayah itu?

Ada atau tidak manusia… teman-teman, ahli keluarga… yang sudi mendoakan kesejahteraan Muthiah di alam sana? Atau menghadiahi Muthiah dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran yang bisa membantu Muthiah???

Sesungguhnya, setiap anak Adam itu akan meninggalkan segalanya (yang dimilikinya di atas muka bumi ini) apabila dia mati kelak melainkan tiga perkara :

1) Ilmu yang bermanfaat.
2) Sedekah jariah.
3) Anak yang soleh.


Ya, ALLAH. Permudahkan aku untuk membawa bekal itu sebelum sampai ajalku ya, ALLAH.

Haha… Menjadi entri luahan emosi pula Muthiah hari ini. Sabar sahajalah, ya ;) Entah. Susah hendak dinyatakan. Berusaha bersangka baik agar pengakhiran hidup ini adalah dalam keadaan yang paling baik di sisi TUHAN tetapi tetap berasa khuatir dan gusar. Takut… kerana apabila nyawa sudah melayang keluar dari jasad, penyesalan tidak berguna lagi. Rasa dendam… benci… marah yang disimpan di dalam hati selama ini menjadi sia-sia dan tidak ada manfaatnya pada diri.

Ya, ALLAH. Ampunilah dosa kami… Jauhkanlah diri kami dari azab api neraka dan biarlah pengakhiran hidup kami itu dalam lingkungan pengakhiran yang baik…

Muthiah : Sentiasa mengharapkan RAHMAT ALLAH setiap saat dan ketika.
Labels: | edit post
0 Responses