Jom solat sunat ~

Assalammualaikum. Bagaimana dengan perjalanan Ramadhan kita pada tahun ini? Muthiah? Insya-ALLAH, cuba melakukan yang terbaik dari semasa ke semasa.

Pernah mengerjakan solat selain daripada solat fardhu? Kalau sudah biasa, Alhamdulillah.. Moga istiqomah. Kalau tidak? Ayuh…jom kita mulakan… jadikan bulan Ramadhan ini sebagai tapak permulaan bagi kita. Gambatte ;)

1- Solat sunat dhuha


~ Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Dzar R.A., Rasullullah SAW bersabda, “Setiap pagi ada kewajipan bersedekah bagi setiap persendian dan sudah memadai semua dengan dua rakaat solat Dhuha.”

2- Solat sunat awwaabin


~ Merupakan solat sunat 6 rakaat yang dilakukan sesudah solat maghrib.

~ Ibnu Majah meriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A., Nabi SAW bersabda, “Barangsiapa melakukan solat sunat 6 rakaat setelah solat maghrib dan di antara solat-solat itu tidak berkata dengan kata-kata yang buruk, maka solatnya sebanding ibadah 12 tahun.”

3- Solat sunat tahiyatul masjid

Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Qotadah bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jika salah seorang di antara kalian masuk ke dalam masjid, maka janganlah duduk sehingga melaksanakan solat dua rakaat.”

4- Solat sunat wuduk


Imam Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A., ia berkata, “Rasulullah SAW berkata kepada Bilal, ‘Ceritakanlah kepadaku amal apa yang amat engkau harapkan dalam ISLAM kerana aku telah mendengar tapak kedua sepatumu di dalam syurga?’ Bilal menjawab, ‘Tidak ada amal ibadah yang paling kuharapkan melainkan setiap kali aku berwuduk, baik siang atau malam, aku selalu solat selepasnya sebanyak mana yang aku suka.’.”

5- Solat malam


(Niat untuk solat tahajjud)

~ Dilakukan minimum 2 rakaat, seafdhalnya 8 rakaat dan tidak ada batasan maksimum.

~ Imam Tarmidzi meriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A., bahawa Nabi SAW bersabda, “Solat yang paling afdhal sesudah solat fardhu ialah solat malam.”

6- Solat tarawih – Hehe… kita kini di sini…

~ Solat 11 rakaat dan 21 rakaat (termasuk solat sunat witir) yang dilakukan pada bulan Ramadhan.
Boleh rujuk entri 11/8/2010 untuk informasi solat tarawih.

Selamat melaksanakan ibadah sunat (tanpa mengenepikan ibadah wajib)…

Muthiah : Mana bisa lupa???
Labels: | edit post
0 Responses