Tidak rugi pun....

Assalammualaikum.

Jam baru menunjukkan pukul 9.38 malam. Hendak tidur, ngak mengantuk lagi. Jadi, baik Muthiah menulis @ merapu dalam blog dahulu. Ingin berkongsi sesuatu ... agar boleh dijadikan iktibar.

Hmmm...

Sekembalinya dari kampung (waktu raya haji baru-baru ini)....

Ada 'sesuatu' yang perlu Muthiah bereskan. Kelam kabut juga sebab Muthiah tidak berapa jelas dengan informasi yang diberikan. Jadi, Muthiah pun menghubungi seorang teman yang telah memberikan 'maklumat' tersebut kepada Muthiah. Dengan harapan, agar apa yang hendak Muthiah lakukan menjadi lebih mudah serta berjalan dengan lancar.

Namun....

Jawapan yang diberikan tidaklah begitu baik. Dengan kata lain... jawabnya hendak tidak hendak. Tidak faham dan tidak jelas....Mula-mula, sememangnya berkecil hati. Bukan itu sahaja, terkejut pun ada kerana empunya diri nampaknya.... Akan tetapi, setelah dikoreksi kembali....mungkin ada hikmah di sebalik sesuatu yang telah direncanakan.

Muthiah pun ke Ipoh. Rush juga... Maklumlah, tidak tahu hujung pangkal cerita. Setelah keliling satu Ipoh, akhirnya Muthiah tiba ke tempat yang hendak dituju namun sayang... tidaklah seperti yang diharapkan...

Ngak faham??? Tidak apa... Cuma ambillah sedikit pengajaran.

Dari sisi orang yang minta tolong...

1- Apapun keadaan, mind setting kena 'bersangka baik'. Mungkin dia sedang berhadapan dengan satu kemelut besar menyebabkan ia tidak punya 'hati' untuk membantu orang yang memerlukan.

2- Usaha tangga kejayaan :) Bergantung haraplah hanya pada Allah. Bilamana kita sudah berusaha sedaya mungkin, serahkan segalanya kepada Allah yang lebih tahu mana-mana yang terbaik buat diri kita.

3- Sabar... Separuh daripada iman.

4- Segala apa yang berlaku, tentu ada asbabnya. Boleh jadi juga kita pernah bersikap sedemikian? Jadi, sebagai kafarah dosa bagi diri kita. Kan baik begitu? Daripada kita membawa segunung dosa/ salah di hadapan Allah kelak. Kalau tidak pernah begitu, boleh jadi Allah ingin meninggikan darjat kita di sisinya...

Dari sisi orang yang diminta pertolongan

Hmmmm... satu sahaja...tidak salah dan tidak rugi pun meringankan / memudahkan urusan orang lain.

Muthiah : Apabila fikir tentang mati, akan jadi lebih mudah untuk berlapang dada.
Labels: | edit post
0 Responses