Menangis kerana takutkan Allah...

Assalammualaikum... Hmmm...

Kenapa mata merah? Menangis...
Kenapa, ya? Sedih...
Sebab apa sedih?

... Kena marah... kena tipu... kena tinggal... dan seribu satu sebab yang boleh membuatkan air mata kita menangis... Yang pasti! Hati kita sememangnya sedih. Air mata tidak mahu berhenti mengalir. Semakin kita cuba untuk diam... semakin kuat kedengaran esakan tangisan kita. Kita kecewa....

Sabarlah...

Kita tidak sendiri kerana kita punya Allah yang sentiasa dekat ~ melihat dan mendengar rayuan serta rintihan hati kita. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Boleh jadi kita tidak memperolehi'nya' hari ini tetapi mungkin satu hari nanti. Apa yang penting, kita sentiasa bersangka baik kepada-Nya dan berharap agar selalu diberi kekuatan serta ketabahan hati oleh-Nya.

Pernah menangis kerana dosa-dosa yang kita lakukan???

Dosa maksiat yang berterusan...
Dosa kerana menyakiti hati insan lain...membiarkan diri terus dengan prasangka.
Dosa kerana tidak menunaikan amanah sebaiknya...
Dosa dan dosa...

Marilah kita belajar menangis kerana takutkan Allah... Keutamaannya :

1- Kan berada di bawah naungan Allah pada hari akhirat ~ Tujuh golongan yang dinaungi Allah... (antaranya) ; Seorang yang berzikir kepada Allah tatkala menyendiri serta menangis kerana-Nya (Sabda Nabi SAW).

2- Bebas daripada azab Allah ~ Mata yang tidak akan disentuh api neraka;Mata yang menangis kerana takutkan Allah (Sabda Nabi SAW).

3- Berada dalam limpah cinta kasih Ilahi ~ Tidak ada yang lebih dicintai Allah daripada dua titis dan dua bekas; Titis-titis air mata kerana takut kepada Allah (Sabda Nabi SAW).

4- Berada dalam ampunan dan maghfirah-Nya ~ Apabila seorang hamba menangis kerana takut kepada Allah. Maka, dosa-dosanya akan berguguran bagai gugurnya dedaun dari pohon yang kering.

Jadi.... PILIHLAH untuk menangis kerana takut kepada Allah.

Muthiah : Menangis menangis juga tetapi....
Labels: | edit post
0 Responses