Fitnah ~ Siti Aisyah (iii)

Assalammualaikum. Ingat tazkirah 'Fitnah' yang pernah Muthiah coretkan sebelum ini (22 dan 23 November 2009)? Hmmm... Hari ini, Muthiah ingin menulis tentang FITNAH lagi.

*****

Kisah Siti Aisyah yang difitnah oleh Abdullah bin Ubay... Isteri kesayangan Rasulullah itu telah difitnah bersama salah seorang sahabat yang bernama Sofwan Ibnu al-Mu'atal.

"Adakah isteri sahabat kamu itu bersama Sofwan? Demi Allah, mereka tidak akan selamat di antara keduanya," kata ketua Munafik ini apabila Sofwan dan Aisyah melintasi Abdullah bin Ubay serta pengikut-pengikutnya di luar pintu Madinah.

Walaupun kata-katanya tidak menyebut dengan jelas berhubung dengan zina, namun apabila sampai kepada pengetahuan banyak orang, mereka yang lemah iman menambah menjadi tuduhan zina buat isteri Nabi SAW.

*****

Kesannya...

Dari sisi Aisyah...

Berkata Aisyah, "Sesungguhnya aku tidak menyedari sebarang perubahan yang berlaku melainkan kepada peribadi Muhammad. Lazimnya, Muhammad akan menghiburkanku terutama ketika sakit tetapi tidak kali ini..."

(Sakit sih apabila orang yang kita kasihi berubah sikap tanpa kita tahu apa salah kita. Sakit yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Hanya Allah yang mengetahuinya)

Dari sisi Muhammad SAW...

Bagi Muhammad, baginda mengenali isterinya tetapi fitnah yang tersebar ke atas puteri Abu Bakar itu sanggat mengganggu dirinya.

Lantas Muhammad mengumpulkan para sahabat dan berbincang tentangnya. Pada pertemuan pertama itu, berlaku pergeseran pendapat antara ketua Aus dengan Khazraj. Ini kerana, Abdullah bin Ubay adalah daripada keturunan Khazraj. Maka, baginda pun menghentikan majlis tersebut (bagi mengelakkan pergeseran itu menjadi semakin panjang).

Kemudian, Nabi SAW meminta pandangan mereka yang dekat dengannya. Antaranya ialah Usamah bin Zaid serta Ali bin Abi Talib. Ali telah mencadangkan agar Muhammad bertanya kepada orang gaji yang berkhidmat dengan Aisyah yang bernama Barirah.

Barirah berkata, "Demi Allah, aku tidak melihat sesuatu yang buruk mengenai Aisyah melainkan kebaikan."

(Apabila mendengar khabar buruk tentang insan yang dikasihi, tidak mustahil jiwa akan menjadi runsing dan tidak tenang. Akibatnya, memberi kesan kepada kedua-dua mangsa ~ insan yang difitnah serta orang yang dekat dengannya )

*****

Setelah beberapa ketika, akhirnya Aisyah mengetahui tentang fitnah yang menimpa dirinya...

Setelah sakit Aisyah beransur pulih, ia pun keluar ke bandar Madinah dengan Ummu Mustah. Tiba-tiba, Ummu Mustah telah terjatuh lalu ia pun memperkatakan sesuatu yang tidak baik tentang anaknya.

Berkata Aisyah, "Jangan berkata sebegitu wahai Ummu Mustah! Bagaimana kamu boleh mencerca seorang sahabat Muhamamd daripada kalangan ahli Badar?"

Pelik kerana Aisyah masih mempertahankan orang yang memperkatakan tentang zina itu lantas Ummu Mustah pun menceritakan apa yang sedang berlaku di Madinah.

Siti Aisyah pun berkata," Aku tidak tahu langsung perihal itu. Namun, apabila aku mendengar hal ini... aku terus pulang dan menangis. Hatiku bagai dipotong-potong..."

(Boleh bayangkan perasaan itu? Atau pernah melaluinya???)

*****

Akhir sekali, Allah pun menurunkan wahyu mencantas segala fitnah yang menimpa Aisyah.

"Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah daripada golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang daripada mereka mendapat balasan daripada dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar," An-Nur ayat 11.

*****

Abu Bakar yang selama ini menanggung nafkah beberapa keluarga sahabat tidak mahu lagi menanggung Mustah (akibat fitnah tersebut). Kemudian, turun wahyu kepada Abu Bakar yang menegur tindakannya.

"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat(nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahawa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." An-Nur ayat 22.

*****

Jadi, fikir-fikirkan wahai teman. Apakah yang boleh diambil (pengajaran daripada kisah ini)???

Ya!

Fitnah itu bisa merosakkan hubungan...
Fitnah itu menyakitkan...
Fitnah itu tidak menguntungkan...
Fitnah itu satu perbuatan keji...

Pemfitnah akan menerima balasan daripada Allah...
Pemfitnah itu tidak akan selamat ~ hidup di dunia dan akhirat...

Kalau sudah tersasar... KEMBALILAH...
Sesungguhnya, pengampunan Allah Maha Luas buat hamba-hamba-Nya.

USAH BIAR TERSASAR LAGI..

Muthiah : SAY NO TO FITNAH!!! Tidak mahu memfitnah atau dengar fitnah. Serah 150% kepada Allah..
Labels: | edit post
0 Responses