Kencing manis

Assalammualaikum. Apa khabar semua? Hmmm... hari ini, Muthiah ingin berbicara soal kesihatan. Kenapa? Sebab... mungkin kadang-kadang kita terlupa untuk menjaga kesihatan. Kita mungkin tahu tentang banyak perkara ~ ilmu agama, politik dan lain-lain tetapi tanpa sedar, kita telah mengabaikan soal kesihatan diri. Maklumlah, terlalu sibuk dengan itu dan ini. Afwan, Muthiah tidak begitu arif. Sekadar berkongsi serba sedikit daripada apa yang Muthiah baca dan mahu membuka minda semua agar turut menitikberatkan kesihatan diri. Muthiah sarankan rakan-rakan semua turut mencari informasi tentang (kesihatan) ini khususnya buat para isteri. Maklumlah, kitalah yang bertanggungjawab menyediakan makan pagi/tengah hari dan malam buat suami ;) Selamat membaca...

Kencing manis

Keadaan di mana terdapat kadar gula yang berlebihan dalam peredaran darah. Ini terjadi kerana badan kekurangan sesuatu hormon yang dipanggil insulin yang diperlukan untuk menukar gula kepada tenaga dalam badan. Insulin adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh organ bernama pankreas yang terletak di bawah perut. Badan kita mengeluarkan tenaga untuk menjalankan tugas harian daripada makanan. Dalam perut, makanan berkanji dan bergula yang dipanggil makanan karbohidrat ditukar kepada bahan gula yang dipanggil glukos dan masuk ke dalam saluran darah di mana ia akan digunakan oleh badan untuk menghasilkan tenaga. Glukos adalah punca utama yang memberi tenaga.

Dalam keadaan biasa, insulin membantu gula (glukos) dalam darah untuk memasuki sel-sel badan untuk ditukarkan kepada tenaga. Bagi orang yang mengidap penyakit kencing manis, organ pankreas tidak dapat menghasilkan hormon insulin dengan secukupnya atau insulin yang dikeluarkan tidak dapat bertindak seperti biasa. Akibatnya, glukos atau gula tidak dapat memasuki sel-sel badan. Kadar gula dalam peredaran darah menjadi tinggi. Gula yang berlebihan ini akan disingkirkan oleh badan melalui air kencing. Inilah sebabnya penyakit ini dikenali sebagai penyakit kencing manis. Tanpa insulin, sel-sel badan tidak menerima bekalan glukos walaupun kadarnya amat tinggi dalam peredaran darah. Ini menyebabkan badan akan kekurangan tenaga.

Mereka yang berpotensi

Sesiapapun boleh mendapat penyakit ini tetapi risiko lebih tinggi bagi mereka yang mempunyai berat badan berlebihan (gemuk) serta datang daripada keluarga/ keturunan yang ada mengidap penyakit ini.

Makanan yang patut dielakkan

Gula, gula melaka, coklat, jem, madu, sirap, aiskrim, biskut-biskut yang manis, susu pekat, minuman ringan, gula-gula jeli.

Bahan yang patut dikurangkan

Nasi, roti, ubi kentang, ubi keledek, ubi kayu, jus, kelapa, daging kambing, buah-buahan jeruk, bahan-bahan tenusu

Makanan yang bisa dimakan

Serbuk lada, rempah, cecair – teh, kopi, jus tomato dan limau, sup cair, sayur - kacang panjang, kubis, bawang, timun, lobak merah, kangkung, sawi,cendawan, bayam,tomato,bunga kubis, kacang bendi,terung, petola.

OK... Jangan lupa buat rujukan lain untuk mendapat informasi lebih terperinci ;)

Muthiah : Ya, Allah. Peliharalah diriku... suamiku serta ahli keluargaku daripada segala sesuatu yang memudaratkan...
Labels: | edit post
0 Responses