Si Cantik vs Si Pemalas


Assalammualaikum… tanyakan pada diri, agak-agak… kita masuk kategori mana? Tandakan (√) :

Si Cantik tetapi PEMALAS ( )
Si Cantik dan TIDAK MALAS… rajin daaaa ( )
Si …. (namun, sedap mata memandang) tetapi RAJIN. Sejuk perut ibu mengandung ( )
Atau….. sudahlah tidak comel, PEMALAS pula ;) Huhu… moga dijauhkan ( )


Jom semak …

Kita bangun pukul berapa???

Bangun awal/ lewat, kemudian tunaikan solat Subuh. Selepas itu, hehe… tidur balik. Semalam stay back, tengok cerita Korea (baru beli VCD). Agak-agak emak sudah siapkan sarapan, bangunlah… kan anak mak???

Tidak salah bangun lewat sekali-sekala…kita, bukannya robot. Kita hanya manusia biasa yang punya banyak kelemahan. Namun, bagaimana halnya kalau tabiat tersebut berlaku setiap hari??? ‘Buruk bebenor,’ bak kata orang Nogori. Hmmm… Usah jadikan amalan, oh diri sendiri...

Baju / seluar…

Dibasuh seminggu sekali. Baju… dua tiga kali pakai. One drop perfume (sebenarnya, tahu jenama ini sahaja)kan ada?

Hehe… sendiri punya baju… sendiri mahu ingat! Baju mak/ ayah… mak dan ayah kena basuh sendiri. Kita bereskan kita punya sahaja. Al-maklumlah, sibuk bah… sibuk bangat. Kerja banyak di pejabat tadi (eksekutif sih)… stres… tension… kena buat balik kerja pula ke rumah (tidak ada life). Bagi yang masih belajar… assignment berlambak. Balik cuti, kena bereskan tugasan yang diberikan pensyarah, tidak punya ruang/ masa untuk basuhkan baju mak/ ayah (walau hanya sepasang dua). Huhu… sadis betul…

Emak ayah bekerja… hendak gosok baju mereka hari-hari, parahlah. Baju kita lagi… tudung lagi… kain lagi… Sudahlah kita sudah keletihan di tempat kerja. Bagaimana pula dengan seminggu sekali? Hmmmm… pun tidak boleh. Hujung minggulah masa hendak beristirehat. Lagipun… mak ayah tidak pernah merungut apa-apa… (Hehe… di hadapan kita, tidak pernah… di dalam hati??? Di belakang kita??? ‘Oh, anak gadisku…’).

Dalam seminggu, berapa kali kita menjemur/ mengangkat pakaian di ampaian? Bahagi 50-50 dengan emak, baru adil… Atau… emak angkat 3 kali, kita angkat 4 kali…
Atau… emak angkat 5 kali, kita angkat 2 kali… parah parah…
Kita sibuk bangat… tidak sempat.

Hmmm… angkat baju sendiri-sendiri (bagi yang tinggal di rumah sewa)… nanti, bilamana kita rajin angkatkan orang lain punya, orang lain akan jadi pemalas (terlupa dengan ganjaran pahala yang Allah sediakan). Betulkah? Kau kau… aku aku…

(Muthiah pernah ada pengalaman, angkatkan baju teman sebilik (bukan akhuwat) di ampaian yang berminggu tidak berangkat. Huhu… kena marah beb! Satu hari, hujan lebat… Muthiah tidak berani mengangkat pakaiannya. Lagipun, pengalaman mengajar untuk… Akibatnya, habis basah… selepas itu… baru cakap baik-baik. “Kalau hujan, tolong angkatkan baju…”) ~ Inilah kehidupan.

Masak…

Huhu… kita masak tidak sedap, baik mak yang buat. Lagipun, emak tahu citarasa ayah ;)

Hmmmm… tidak sempat, baik beli di kedai. Lagipun, lebih menjimatkan. Rugilah masak untuk seorang makan… Gaji bersih RM2,500.00 sebulan. Setakat beli makanan RM10 sehari, apalah sangat.

Aiyooo… duduk asramalah… mana boleh masak ;) Dush dush..

Alaaa…. Nanti sudah kahwin, kita masaklah…. Bila hendak kahwin tu??? ;)Apapun...jodoh pertemuan di tangan Tuhan....

Menyapu dan mengemop rumah

Hmmm… adakah sepanjang hidup kita (dalam setahun), kita tidak pernah pegang penyapu atau mop atau pencuci tandas. Itu… kerja emak/ orang lain (kawan yang rajin). Leceh…. Rumah hari-hari berhabuk. Rambut pun hari-hari gugur…Menyesakkan… tidak berdaya hendak menguruskan. Lagipun, kita sudah memberi emak duit dapur… kita telah membayar bil api… elektrik… kira OK-lah, bukan? Atau… kita eksekutif. Kawan serumah, kerani am. Kerjanya di pejabat kurang stres berbanding diri kita. Jadi….

Hmmm… kita menolong emak mengemas rumah… bilamana disuruh (ala-ala pahat dan tukul)…Kalau tidak… ‘Lu pikirlah sendiri,’ seperti kata Nabil (Raja Lawak).

Apapun keadaannya… walau di mana kita berada (tinggal bersama keluarga atau di rumah sewa) renungkan kembali…

Memang… kita bukan robot tetapi kita boleh melakukan sesuatu (mengikut kemampuan kita). Kalau hari-hari bangun lewat… tidak pernah ada niat untuk membantu di dapur…setahun tidak pernah pegang penyapu… kena check balik diri.

Renung-renungkan… fikir-fikirkan…

Mahu bernikah?? Jom persiapkanlah diri ke arah itu… Bagaimana? Tanyalah mereka yang lebih tahu, huhuhuhu...

Muthiah : Adakala rajin… adakala… MALAS BANGAT :)
Labels: | edit post
0 Responses