Kalau pening... ngak perlu baca!!!

Assalammualaikum...

Tanyakan pada diri...

'Adakah kita seorang yang bertanggungjawab?'
'Adakah kita berfikir tentang orang lain?'

Tanggungjawab yang macam mana? Hmmm... bertanggungjawab terhadap :

1- Diri sendiri dengan menunaikan hak Allah serta mereka yang berada di sekeliling kita.

Cuba koreksi kembali... Apakah hak Allah? Apakah pula hak orang lain??

2- Orang lain ~ keluarga, sahabat, rakan sekerja, rakan sebilik, rakan sekuliah...

Sejauh mana kita berfikir dahulu sebelum membuat sesuatu @ kita bertindak tanpa berfikir tentang mereka yang berada dekat dengan kita?

....

Waktu Muthiah berada di sekolah rendah...

Muthiah terlanggar kayu lalu terjatuh.Apabila bangkit, Muthiah terus berjalan dan membiarkan kayu tersebut terus berada di situ. Kemudian, papa Muthiah berpesan agar Muthiah mengambil kayu berkenaan dan letakkannya di tempat lain. Agar orang lain tidak terlanggar/ terpijak kayu tadi yang akibatnya nanti... orang lain boleh jadi akan turut terjatuh seperti Muthiah.

Nilai-nilai moral :

1- Apabila kita berhadapan dengan sesuatu yang memudaratkan, sejauh mana kita berusaha keras agar hal tersebut tidak turut sama memudaratkan orang lain? Sejauh mana kita berfikir tentang orang lain atau hanya ambil peduli tentang diri kita sendiri?

2- Kadang-kadang, kita merasakan 'sesuatu' itu kecil namun tanpa sedar... sikap kita yang menganggap 'perkara' tersebut kecil sebenarnya menjadikan diri kita seorang yang mementingkan diri sendiri. Benarkah perkara itu cukup remeh untuk diambil perhatian? Macam mana kalau kayu tadi ada paku berkarat? Apakah akibatnya kalau ada yang terpijak paku tersebut???

....
....

Satu ketika dahulu (zaman muda-muda dahulu), sewaktu Muthiah sedang duduk-duduk di dapur. Datang si anak gadis ~ mahu jerang air. Mungkin disebabkan air yang diletakkan di dalam kendi tersebut penuh, menyebabkan penutupnya jatuh ke bawah kabinet dapur. Muthiah hanya melihat ~ si anak gadis tersebut membiarkan tudung itu tanpa membuat apa-apa. Tidak lama selepas itu, si ibu datang dan mencari-cari tudung kendi berkenaan. Si anak gadis, hanya diam seribu bahasa. Awalnya, Muthiah ingin melihat apa yang akan dilakukan si anak gadis tetapi ia tetap buat derk. Kemudian, ia hanya berlalu pergi seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku. Jadi, Muthiah pun memaklumkan kepada si ibu...

Nilai-nilai moral :

1- Kalau mampu menegur, tegurlah. Kalau tidak mampu.... entahlah.

....
....

1- Keluarga kita bukan orang senang tetapi... kita hendak memiliki barangan yang berjenama, makan makanan yang mahal-mahal...

2- Kita belum/ tidak bekerja.... kita tetap mahu orang yang menanggung kita membelikan itu dan ini buat kita sedang dari satu aspek, barangan tersebut bukanlah satu keperluan buat diri kita. Contohnya, gaji suami RM10,000 tetapi kita hendak beli emas yang harganya RM20,000. Boleh jadi hanya kehendak untuk memuaskan hati kita. Orang lain ada... kita pun hendak juga. (Lain pula halnya sekiranya kita menerima reward atas penat-lelah kita).

....

Berbalik kepada isu pokok...

Sejauh mana kita berfikir tentang orang lain???

Khuatir, andai kita tidak mendidik diri untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab (dari sekarang)... kelak memberi impak negatif kepada diri kita. Bagaimana?

....
....

Apabila kita hendakkan sesuatu, kita pasti mahu mendapatkannya walau dengan apa cara sekalipun. Umpama anak kecil yang mahu dibelikan mainan. Kalau ayah ibu tidak menuruti kehendaknya, ia akan menghentak kaki/ merajuk/ mengamuk... tidak mahu menjamah makanan. Akhirnya, si ibu pun membeli mainan tersebut. Tidak tergamak melihat si jantung hati bersedih-sedihan begitu.

Macam mana pula sekiranya kita sudah berumahtangga? Mahukah kita bertindak sedemikian sepertimana yang telah kita lakukan satu ketika dahulu dan kita pula sememangnya sudah terbiasa dengan fiil yang sebegitu. Jadi.... fikir-fikirkan...

....
....

Huhu...bercampur-aduk... Apapun, renung-renungkan.

Muthiah : Apa punya lalut daaaa...
Labels: | edit post
0 Responses