Sesudah Ramadhan melabuhkan tirainya


Salam. Apa khabar semua? Bagaimana dengan sambutan hari raya? Banyak dapat duit raya atau… banyak mengeluarkan duit raya? Hehe… biasalah… bilamana usia bertambah, banyak yang berubah. Kalau dahulu, kitalah yang mengira duit raya tetapi tidak kini.

Sudah mula puasa enam? Cayok-cayok. Jangan lepaskan peluang yang sedia ada. Sementara masih lagi bernyawa, kutiplah terus mutiara yang tersimpan, yang disediakan Allah buat kita makhluk-Nya. Katakan tidak pada sifat “PUTUS ASA”… usah sekali-kali berputus asa dalam mendapatkan rahmat-Nya. Usah sekali-kali berputus asa dalam memohon keampunan daripada-Nya.

Hmmm… hendak tulis apa ya? Lama tidak menulis santai. Jom koreksi diri :

1- Bagaimana pengibadatan kita sesudah raya? (ibadah khusus) – makin baikkah atau makin merudum? Masih sudikah membaca kalamullah (yang kita berkejar-kejar mahu mengkhatamnya sewaktu bulan Ramadhan). Ada sahabat Muthiah, awal Ramadhan sudah khatam, Alhamdulillah.

Sekiranya… sewaktu bulan Ramadhan… kita berlumba-lumba mengaji Al-Quran (kita mahu khatam sih), melakukan solat sunat, berinfak dan banyak lagi amalan-amalan yang disukai Allah… usahlah menamatkannya pada penghujung Ramadhan.

Usah sekali-kali meletakkan date-line (macam editor pula). Dengan kata lain, kita menganggap bahawa 1 Syawal bersamaan tarikh MERDEKAAN (bagi diri kita)… Bukan bukan… silap begitu. Dateline kita bukan pada 29/ 30 Ramadhan tetapi sehingga sebelum ajal menjemput kita.

2- Akhlak kita? – Kelemahan Muthiah ialah cepat marah atau cepat membenci. Bilamana Muthiah marah, lambat sungguh mahu reda. Begitu juga halnya dengan membenci. Muthiah beritahu suami, lepas raya… mahu jadi lebih sabar dan sabar. Huhuhu.... berkuatkuasa (29 September 2009 - Apa da???)

Entahlah. Harap-harap berjaya. Kalau tidak, semacam sia-sia pentarbiyahan Ramadhan yang Muthiah perolehi. Kenapa Muthiah berkata sedemikian? Kerana Muthiah tidak menjadi lebih baik sesudah Ramadhan. Bukankah bulan Ramadhan itu bulan tarbiyah??? Yang sepatutnya bisa mendidik manusia ke arah lebih baik. ~ Peringatan buat diri dan orang lain juga ;)

3- Keazaman kita? – Hmmm… sejauh manakah kita meletakkan keazaman dalam diri untuk menghindari maksiat daripada Allah? Kita mahu menjadi lebih baik dari hari semalam dan kita mahu menjadi yang terbaik di sisi Allah.

Bukan itu sahaja bahkan kita mahu menjadi seorang isteri/ suami/ pekerja yang jujur, amanah dan bertanggungjawab. Kerana pasti! Setiap apa yang kita lakukan, akan dipertanggungjawabkan oleh Allah kelak. Kita tidak mahu menjadi orang yang merugi pada hari akhirat, bukan?

Hmmm… justeru, marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadi lebih baik. Biar sentiasa baik pada pandangan Allah, juga manusia lainnya.

Satu ketika dahulu, ada seorang teman bertanya, “Kenapa letak Habibatullah (kekasih Allah) di penghujung nama Siti Muthiah?”… Layakkah Muthiah? Muthiah terdiam tetapi jauh di sudut hati… Muthiah memegang satu kata-kata. Entah dari mana Muthiah memperolehinya, hehe Muthiah lupa.

Katanya… KEKASIH ALLAH merupakan hamba Allah yang selalu bertaubat kepada-Nya setiap saat dan ketika. Tidak kira sama ada sewaktu ia melakukan dosa nyata atau sebaliknya. Ia khuatir, ada kesilapan yang dilakukan tanpa sedar… Hmmm…

Muthiah : SUKARNYA namun, insya-Allah kerana Allah….
Labels: | edit post
0 Responses