??? iMaM aL-GhaZaLi


1- .... Paling dekat dengan diri?

MATI

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan," Ali-Imran ayat 185.

2- ... Paling jauh dari diri?

MASA LAMPAU

Kenangan itu bisa sahaja menyenangkan... boleh jadi juga telah mengguris perasaan namun percayalah... KENANGAN ITU TELAH BERLALU..

3- ... Paling besar di dunia?

HAWA NAFSU

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan daripada jin dan manusia... mereka mempunyai hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu bagaikan binatang ternak bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai," Al-A'raf ayat 179.

4- ... Paling berat di dunia?

AMANAH

"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit bumi dan gunung-gunang. Namun, semuanya enggan untuk memikul amanah itu, dan mereka khuatir akan mengkhianatinya. Maka, amanah itu dipikul oleh manusia. Sesungguhnya, manusia itu amat zalim dan amat bodoh..."
Al-Ahzab ayat 72.

5- ... Paling ringan di dunia?

SOLAT

Namun... sejauhmanakah manusia yang telah dikurniakan nyawa dan akal itu... menunaikan... memelihara solat yang RINGAN tetapi BERAT pelaksanaannya.

6- ... Paling tajam di dunia?

LIDAH

Sesungguhnya... lidah itu bisa sahaja MEMBUNUH... MENGHANCURKAN dan MEMBINASAKAN...


Muthiah : Tidak kan redha....
Labels: | edit post
0 Responses