Didiklah diri untuk AMANAH


Assalammulaikum semua. Apa macam kehidupan hari ini? Ada baik? Muthiah? ‘Ala kulihal… ALHAMDULILLAH. Syukur ke hadrat Ilahi kerana dikurniakan nikmat Islam dan iman. Masih lagi teguh terhadap kepercayaan dan keyakinan terhadap Allah yang Maha Esa, insya-Allah. Sesungguhnya, KEKUATAN itu hadir dan datang daripada Allah yang mencipta dan menjadikan ;)

Hmmm… hendak tulis tentang apa ya? Sebenarnya, Muthiah cuba edit artikel (yang pernah Muthiah tulis satu ketika dahulu). Namun, banyak pula kesilapan tatabahasa ~ jadi makin pening. Hehe…

Jom…

Terkenang zaman muda-muda dahulu. Muthiah kira, sewaktu Muthiah berada dalam darjah dua atau tiga. Hehe… papa sudah beri elaun bulanan. Muthiah lupa berapakah nilainya tetapi yang pasti, jika sewaktu darjah dua Muthiah dapat RM30 sebulan… darjah tiga Muthiah akan dapat lebih daripada itu. Boleh jadi RM40 atau RM50… boleh beli Ferrero Rocher…

Persoalannya, bukan tentang elaun bulanan tetapi…

Tersebutlah kisah satu cerita… bilamana masuk gaji papa, bermakna masuklah elaun Muthiah. Sebagai kanak-kanak, mestilah gembira. Sudah terbayang-bayang coklat kegemaran Muthiah. Bukan itu sahaja, sudah meleleh air liur terkenangkan ais krim ‘banana split’ yang dijual di kedai kek bersebelahan Giant (lama).

Dipendekkan cerita, sebelum papa menyerahkan duit tersebut kepada Muthiah, terlebih dahulu Muthiah mengambilnya. Bagi Muthiah, tidak ada salahnya sebab Muthiah pasti akan memperolehinya juga. Kemudian, papa menegur Muthiah. Katanya lebih kurang… “ADABNYA, Muthiah tidak boleh ambil sendiri… biar papa yang beri.”

Hmmm….

Fikir-fikirkan… (Contoh kes) :

1- Ibu menyuruh kita belikan gula. Aduh aduh… tidak ada duit kecil. Ambillah RM5.00 dahulu… Bakinya???

a) Kita pulangkan kepada ibu kita dan menantikan khabar gembira daripadanya. Mana tahu, ibu kan berkata, “Ambillah bakinya. Buat upah beli gula.” Apa lagi… beraya sakanlah kita. Alhamdulillah…

b) Kita terus ambil duit tersebut dan buat tidak tahu… seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku. Bukan duit orang lain… ‘Duit mak aku juga!’


2- Kita diamanahkan untuk menjual sesuatu barang oleh adik kita. Modalnya, adiklah yang keluarkan. Setelah bertungkus-lumus berniaga… Alhamdulillah, dapat hasilnya. Hasil jualan…

a) Kita beri kepada adik kita. Dalam hati, pasti mahukan habuan (tidak salah, bukan?). Iyalah… bukankah kita sudah berpenat-lelah membantunya. Kiranya, ‘win win situation,’. Adik untung, kita pun untung. Alhamdulillah… adik seorang yang memahami dan mengerti. Diberinya kita upah berniaga. Bukan sedikit, tahu?

b) Tanpa berfikir panjang… kita belanjakan hasil jualan yang kita terima tanpa memikirkan sesuatu selain daripadanya. Diakan abang… jadi, apalah sangat. Duitmu, duitku juga. Air dicencang tidak akan putus. Hehe… Lagipun... "Aku kan abang!!"

3- Kita hendak balik kampung tetapi duit tidak ada. Huhu…sedihnya… Nasib baik kita punya kakak yang mengerti dan memahami. Tanpa lengah, si kakak pun bank in duit buat adik kesayangannya.

Kita, apa lagi? Bersorak gembiralah… yahoo…. Namun, kita merancang, Allah juga merancang. Sebaik-baik perancang adalah Allah yang Maha Esa. Tup-tup… ayah kita outstation… berhampiran pula dengan tempat kita bekerja/ belajar. Jadi, balik dengan ayahlah. Duit yang diberi kakak tadi???

a) Kita pulangkan kepada kakak kita. Kita menurut budi bicara kakak sama ada mahu berikan (duit tersebut) pada kita atau menyimpannya kembali. Horay… kakak hadiahkan kepada kita.

b) Kita minta izin daripada kakak untuk menggunakan duit tersebut bagi tujuan lain. Maklumlah, sedang pokai. Kakak mesti faham punya. Yang penting, minta izin dahulu! Dan… kakak sememangnya faham.

c) Kita buat tidak tahu. Duit itu… AKU YANG PUNYA. KAKAK AKU YANG BERI!!!

Apapun keadaanya…
DIDIKLAH diri untuk AMANAH.
BELAJAR untuk menjadi seorang yang AMANAH.

Perkara yang kecil jangan terlalu dipandang enteng. Benar… ada perkara lain yang lebih besar yang harus/ mesti kita fikirkan tetapi bayangkan… jika AKHLAK sebegini yang kita amalkan… sejak dari KECIL… sehingga DEWASA dan BERTERUSAN setelah menjadi ibu/ bapa… akhirnya, lahirlah TABIAT BURUK dalam diri kita.

Lebih malang lagi bilamana tidak ada sesiapa yang mahu mengingatkan kita. Tidak ada siapa yang berani menegur kita kerana sememangnya kita sukar untuk menerima teguran. Akhirnya, jadilah kita diri kita… yang kita kira sudah cukup baik tetapi hakikatnya…

Setelah menjadi isteri dan ibu…

Huhu… kita hendak guna duit tetapi bujet bulanan sudah habis. Macam mana ya? Ah, buat apa hendak risau? Poket suami kan sentiasa penuh. Lagipun, sejak kecil… kita sudah terbiasa untuk MENGAMBIL DAHULU/ MENGAMBIL SESUATU tanpa izin. Bukan dengan orang lain (keluarga kita sendiri) dan akhirnya… pasti dan tetap menjadi milik kita.

(Ingatlah… bukan mudah menjadi isteri solehah yang AMANAH terhadap harta benda suami. Namun, sekiranya kita berusaha untuk itu… insya-Allah, Allah pasti akan memberi jalan. Perlu diingat! Walaupun suami tidak berkira, maklumkanlah kepadanya terlebih dahulu.)

Cepat-cepat kita menyeluk poket sang suami. Ada pun note RM50.

Tanpa sedar, hendak dijadikan cerita… si anak memerhati dari jauh. Ibu buat apa, ya? Oh, sedang ambil duit ayah. Ayah pula sedang tidur… kepenatan setelah seharian di tempat kerja. Hmmmm… anak kecil ini sedang belajar sebenarnya. Daripada siapa? Tidak lain, ibu yang mengandung dan melahirkannya…

Rasanya… apakah yang telah kita lakukan, wahai ibu?

Ya, kita telah MENDIDIK anak kita secara tidak langsung. Dalam fikiran si kecil … “Hmmm… tidak apa. Bukan duit orang lain.” Sayang sekali… kita telah MENGAJAR anak kita untuk menjadi seorang yang TIDAK AMANAH. Puncanya adalah dari dalam diri kita sendiri.

Bilamana anak sudah meningkat dewasa, kita pula semakin berusia…


“Eh, mana duit yang aku simpan bawah bantal?” Kita bertanya sendiri. Hmmm… “Mesti Leman yang ambil. Anak aku yang seorang ini…..”

Salah siapa? Salah siapakah sebenarnya.

Huhu… Muthiah pun tidak pasti sama ada apa yang Muthiah hendak sampaikan ini tersampai atau tidak dalam hati semua namun pasti… Muthiah mahu menyeru sahabat-sahabat (termasuk diri Muthiah sendiri) untuk…

1- Menjaga amanah.

2- Tidak terlalu memandang enteng sesuatu perkara namun jangan terlalu membesarkan perkara lainnya. Nanti, diri sendiri yang stres. Setiap manusia, lain didikannya… lain juga penerimaannya.

3- Tidak salah meminta izin dahulu sebelum mengambil sesuatu yang bukan milik kita walaupun barang itu kelak pasti akan menjadi hak kita.


Muthiah : Selalu melihat dan memerhati dan …
Labels: | edit post
0 Responses