Positif dan negatif...

Assalammualaikum. Apa macam? Ada baik? Hati? Ada baik? Atau... sedang marah... meluat... dendam... sakit hati... bersangka-sangka dengan seseorang. Ops. Maaf. Santai-santai sahaja. Bagi yang mahu mengambil kata-kata ini secara positif... Alhamdulillah. Bagi yang mahu menilainya secara negatif... Kita sendiri yang membuat pilihan ;) Jom senyum....

Hmmm... macam mana hendak mengambilnya secara positif?

Contoh - Terma perkataan 'marah' - Kenalpasti sebab dan puncanya - Fikirkan baik buruk perasaan itu - Cari jalan penyelesaian, bagaimana untuk mengatasi rasa marah. Apa yang pasti, setiap apa yang kita fikirkan, letaklah ALLAH di hadapan. Tanyakan pada diri : ALLAH suka atau murka? Ada sesiapa yang ingin merungkai persoalan ini satu per satu? Muthiah amat alu-alukan. Sharing is caring ;)

Hmmm... apa pula yang dikatakan sebagai mengambilnya dari sisi negatif?

Contoh - Terma perkataan 'meluat' - Ish... Muthiah ni... suka sangat fikir orang meluat pada dia. Hehe...

Jadi... fikir-fikirkan. Renung-renungkan. Muthiah sendiri. Tidak sentiasa positif dalam berfikir. Namun, Muthiah belajar untuk mengambil dari sisi positif sesuatu yang asalnya negatif itu.

Sebagai contoh :

Sakit hati :

Cakap pasal sakit hati, ada dua kategori (kalau sahabat-sahabat tahu penambahan kategorinya, Muthiah alu-alukan. Sharing is caring)...

i) Sakit hati apabila melihat ISLAM diperkotak-katikkan ~ bagus. Bermakna kita peka. Kalau mampu lakukan sesuatu, buatlah. Kalau orang menulis dan mengutuk ISLAM... Kita menulis dan menyebarluas agama ISLAM... meletakkan ISLAM di tempat teratas.

ii) Sakit hati apabila melihat kegembiraan orang lain ~ Tidak elok untuk sukan negara. Jadi, bagaimana? Sakit hati yang tidak kena pada tempatnya adalah sesuatu yang negatif. Lantas, belajarlah untuk mengawal diri apabila berhadapan dengan sesuatu yang menyakitkan hati.

- Dia berjaya... kita cemburu dan kita mencari inisiatif untuk menjatuhkannya. Ini SALAH!

- Atau... dia berjaya. Kita cemburu (perasaan, bukan senang hendak jaga). Namun, kita tidak sampai melakukan sesuatu yang bisa menjahanamkan orang yang kita cemburui. Kita berusaha untuk sama-sama berjaya sepertinya. Kita mendekatkan diri kepada TUHAN agar dikurniakan kebersihan hati.

Dapat? Huhu...

Kuliah hari ini : Sebab-sebab digigit jin.

Muthiah : Contoh di atas tidak ada kaitan antara yang hidup dengan yang mati ;) Senyum...
Labels: | edit post
0 Responses