Bangun! Bangun!


Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... keletihan... baru kembali dari outstation. Eh, silap. Bukan Muthiah yang outstation tetapi suami. Muthiah follow sahaja. Hmmm... Isu apa ya yang ingin Muthiah kongsikan hari ini. Hari-hari menulis, kadang-kadang tepu. Tidak berdaya berfikir sewajarnya lagi. Chewah.

Hmmm...

Seorang teman mengadu pada Muthiah. Suaminya memarahinya kerana bangun lewat (pasangan ini baru sahaja bernikah).

Muthiah bertanya, "Mu bangun pukul berapa?"

Teman Muthiah tersenyum. Dia lalu menjawab, "Mu pun kenal aku. Aku dah biasa bangun lewat. Pukul 10.00 tu, biasalah."

Muthiah menggeleng. "Dah, mu bangun pukul berapa?"

Sang teman masih lagi mahu mengukir senyum, "Pukul 11.00. Laki aku, awal-awal dah bangun sapu rumah. Boleh dia bising ke aku. Suruh kemas dapur. Aduh... tak biasalah..."

Ehe... Apakah pengajaran yang boleh diambil dari kisah di atas...

1- Sahabat-sahabat, jom bangun awal. BIASAKAN diri bangun awal pagi. Bukan apa... persediaan sebelum berumah tangga. Takut... apabila sudah jadi tabiat, sudah bergelar isteri pun masih bangun....

2- Elakkan tidur selepas subuh. Kalau mengantuk juga, cuba buat aktiviti yang boleh menyegarkan. Jalan sekeliling rumah pun boleh. Mandi... lagi baik. Sejuk? Seorang teman ada berpesan. Tips untuk tidak tidur selepas subuh ialah... SOLATLAH pada malam hari. Dengan kata lain, qiammullai ;)

3- Biasakan diri juga untuk masak makan pagi. Bukan apa. Jika kita sudah terbiasa masak sendiri, insya-ALLAH... secara automatik.. sesudah bangun pagi... kita akan masak. Manalah tahu. Bangun awal, tidak tahu hendak buat apa. Baju sudah berbasuh. Kain pun sudah berlipat. Makan? Mesti belum makan, bukan?

Hmmm... apa lagi, ya...

4- Pasang tekad dalam diri.. Aku tidak mahu tidur sesudah subuh. Kalau sebelum ini, tiap-tiap hari kita bangun lewat. Cuba kurangkan. Lama-lama, insya-ALLAH... Malaysia boleh!

Okey... Selamat berubah.

Muthiah : Berusaha berubah menjadi lebih baik. Jom...
Labels: | edit post
0 Responses