Aku yang selalu lupa...



Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Ehe... Alhamdulillah. ALLAH mengingatkan ketika mana Muthiah lupa. Medium peringatan itu??? Melalui alam ini.

;) Ahad yang memenatkan.... Jalan punya jalan... akhirnya, sebelum balik ke rumah, Muthiah dan suami singgah di sebuah gerai menjual jambu batu di tepi jalan. Harga sekilo bersamaan RM4.50. Namun, 1.2kg... bayarannya RM6.70. Muthiah pun berasa pelik tetapi mungkin dek keletihan, Muthiah tidak mampu bersuara.

Balik rumah, Muthiah berbicara dengan suami, "Hmmmm... Kalau dia bohong, menipu... tidak akan kaya dan tidak berkat hidup. Ish...." Geramlah juga.

"Memang kali kedua dan terakhirlah Muthiah beli di situ..."

Suami hanya tersenyum seraya membalas, "Tidak apalah. Anggap sahaja ALLAH hendak membersihkan harta-harta kita."

Ehe.... Muthiah sudah tahu tetapi mungkin dek rasa letih, tidak mampu berfikir sewajarnya... emosi menguasai diri. Bukankah kita manusia acap kali lupa dan alpa?

Kesimpulannya :

  • Ketahui hak kita sebagai pembeli. Ehe...
  • Sabar separuh daripada iman.
  • ALLAH mungkin mahu membersihkan harta kita ~ Kalau sahabat-sahabat melalui saat begini, tidak pula berdaya untuk berbuat apa-apa... boleh ulang kata-kata ini dalam minda. Insya-ALLAH, kita akan lebih tenang.

Apa lagi, ya? Jom kongsi solusi atau... sahabat-sahabat pernah melalui pengalaman yang sama? Apakah tindakan dan reaksi?

Muthiah : Selalu lupa tetapi Alhamdulillah... acap kali diingatkan.
Labels: | edit post
0 Responses