Kerasnya hati...


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Sekarang, sedang tersenyum. Kenapa? Alhamdulillah kerana novel kedua Muthiah yang berjudul Ayah! Amir nak masuk U sudah pun berada di pasaran. Alhamdulillah, ya ALLAH. TUHAN permudahkan jalan Muthiah dalam urusan ini.

Satu pertama : Keraskah hati kita?

Boleh tanya diri sendiri, kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang dekat dengan diri kita.

Soalan kedua : Benarkan orang yang sukar menangis itu keras hatinya?

Boleh jadi YA dan boleh jadi TIDAK. Lain orang, lain sikapnya... lain fiilnya... lain karektornya.

Muthiah teringat satu kisah... cerita tentang persahabatan....

Al-kisah, al-tersebutlah kisah...

Berlaku konflik antara Muthiah dan seorang teman. Puncanya... Marahnya Muthiah saat itu, sampai tidak ingat dunia. Menyebabkan Muthiah tidak dapat berbicara dengannya meskipun kami jumpa hari-hari. Terlupa dengan pesan Nabi SAW, "... kalau berbalah, jangan melampau-lampau." Huhu... bukan apa. Muthiah perlukan masa/ tempoh bertenang. Hahaha... Parah, bukan?

Kemudian, kakak angkat kami mengambil inisiatif bertemu dengan kami berdua. Di rumah kakak tersebut, Muthiah masih masam mencuka. Teman tadi, nampak sudah serba-salah dan Muthiah terus dengan amarah dalam jiwa. Muthiah boleh memilih untuk tenang tetapi Muthiah tidak mahu. Muthiah biarkan rasa yang tidak enak itu terus bersarang dalam jiwa.

Sang kakak yang baik hati lalu meminta kami untuk bercerita, apakah sebenarnya yang berlaku? Bermula dengan teman Muthiah. Dia pun memberitahu segalanya. Dari sisi apa yang Muthiah ceritakan padanya... dari sisi pandangan dia dan macam-macam lagi. Semua diluahkan. Muthiah hanya diam. Tidak membantah atau berkata apa-apa.

Selepas itu, si kakak bertanya pula kepada Muthiah, "Apa yang Adik hendak katakan?"

Muthiah hanya menggeleng.

Si kakak bertanya lagi. "Adik... ada apa-apa yang Adik hendak kongsikan?"

Muthiah tetap menggeleng. Tidak mahu berkata apa-apa.

Kakak tersebut masih tidak berputus asa. Dia memandang tepat anak mata Muthiah. "Adik..."

Muthiah mengeluh perlahan. Kasihan melihat sang kakak tetapi... hati Muthiah benar-benar sakit...

Semua terkedu. Teman Muthiah sudah mengalirkan air mata. Begitu juga dengan kakak tersebut. Cuma, Muthiah masih berlagak selamba. Macam tidak ada apa-apa yang berlaku.

Tidak semena-mena, sang teman meminta maaf atas kesalahan dia pada Muthiah. Tangan disambut tetapi tidak ada apa yang terpacul dari bibir Muthiah...

Pengajarannya? -bersambung-

Kuliah hari ini : Tangkapan disko ... Kupasan dan ulasan.

Muthiah : Belajar daripada kesilapan.
Labels: | edit post
0 Responses