Sayidatina Khadijah binti Khuwailid R.H.


Assalammualaikum. Bertemu lagi kita pada lebaran yang penuh dengan keberkatan ini. Apa khabar? Bagaimana dengan ibadah puasa dan ibadah-ibadah lainnya? Hmmm... kalau kita tidak mampu buat semua, buatlah yang boleh kita lakukan... tidak sampai tinggal segalanya.

Muthiah? Alhamdulillah. Semuanya beres. Kalau ada yang tidak beres sekalipun, anggap sahaja in progress. Hahaha... Optimis, bukan?

Okey. Seperti yang dijanjikan... hari ini Muthiah ingin berbicara serba sedikit tentang isteri kesayangan Nabi SAW yang pertama yakni Sayidatina Khadijah binti Khuwailid R.H.

Khadijah, yang merupakan seorang ibu tunggal berbangsa Arab sebelum bernikah dengan Rasulullah telah dilahirkan pada tahun ke-68 sebelum Hijrah. Bapanya bernama Khuwailid bin Asad bin Abd. Uzza bin Qusai bin Kilab manakala ibunya pula diberi nama Fatimah binti Zaidah.

Khadijah telah berumah tangga dengan Rasulullah pada tahun ke-28 sebelum Hijrah. Mahar yang diterimanya berupa 20 ekor unta betina muda. Suami Khadijah yang terdahulu bernama An-Nabash bin Zararah at-Taimiy (Abu Halah) dan Atiq bin Abid al-Makhzumi.

Sepanjang perkahwinan selama 25 tahun dengan Rasulullah, Khadijah telah dikurniakan dengan enam cahaya mata. Puteri yang pertama bernama Zainab R.H. manakala anak yang kedua pula diberi nama Al-Qosim R.A.. Ruqayyah R.H., Ummu Kalthum R.H. dan Fatimah R.H. merupakan puteri ketiga, keempat dan kelima Khadijah. Anak bongsunya pula bernama Abdullah R.A. Anak-anak lelaki Rasulullah telah meninggal dunia sewaktu mereka masih kecil.

Khadijah, merupakan wanita terhormat di kalangan kaumnya dari sisi keturunan, kekayaan dan kepintaran. Dia menjadi manusia pertama masuk ISLAM di tangan suaminya. Dan pasti!!! Khadijah menjadi satu-satunya isteri Rasulullah sewaktu dia masih hidup. Dengan lain perkataan, Nabi SAW tidak pernah berpoligami ketika hayat Khadijah.

Isteri kesayangan Rasulullah ini telah wafat pada tahun ke-3 Hijrah, di Makkah Mukarramah.

-bersambung - Siapakah isteri Rasulullah yang kedua??? ;)

Bicara ~

Lelaki yang sempurna itu ramai tetapi wanita yang sempurna hanya empat...

1- Maryam binti Amran.
2- Asiah isteri Firaun.
3- Siti Khadijah binti Khuwailid R.H.
4. Fatimah R.H binti Muhammad SAW.


-Serba ringkas tentang Nabi SAW-
Labels: | edit post
0 Responses