Jom semak


Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... 'Ala kullihal Alhamdulillah. Mahu menjadi seorang yang ceria, positif dan berwawasan selalu. Berwawasan??? Isteri yang berwawasan. Boleh? Apapun, bergantung kepada diri sendiri. Apa yang penting, Muthiah mahu menjadi yang terbaik (sebagai isteri khususnya, anak (buat kedua-dua ayahanda bonda Sg. Tong dan Pasir Mas), sahabat dan anggota masyarakat)untuk persediaan menempuh hari mendatang. Moga-moga, rahmat ALLAH akan sentiasa menaungi hidup dan diri Muthiah. Ameen.

Hmmm.. isu apa, ya ingin Muthiah bicarakan hari ini? Huhu... kabur...

Apa kita kita semak mutabaah ibadah kita. Apakah perancangan kita sepanjang Ramadhan ini?

1- Jom sahur walau hanya dengan sedikit kurma ;)

Isteri-isteri... ayuh... kita berbakti kepada suami dengan menyediakan makan sahur buat suami kita. Setkan dalam minda... ALLAH melihat dan... ALLAH suka ;)

2- Mahu berbuka di surau, di rumah atau di kedai? Tepuk dada, tanya iman.

Isteri-isteri... ayuh... kita sediakan makanan untuk berbuka puasa buat suami (dan keluarga) kita. Apa yang penting, biarlah bersederhana. Ada perkara penting lain yang perlu kita kejarkan.

3- Tadarus al-Quran. Hehe...

Kalau hari biasa, kita tadarus banyak mana? Jadi, gunakan masa dan peluang yang ada ini untuk menggandakan bacaan al-Quran kita. Pernah bertadarus dengan suami? Kalau tidak pernah, jom kita mulakan. Seorang baca dan seorang meneliti. Manalah tahu. Kita terlepas pandang dengan hukum tajwidnya.

4- Solat sunat.. (Tarawih, witir, tahajud dan lain-lain)

Cerita sedap.. Jadi, bagaimana? Hmmm... Alhamdulillah. Kita masih diberi peluang untuk menghirup udara ini. Juga, diberi peluang untuk menjalani ibadah puasa pada tahun ini. Jadi, usah dipersiakan kesempatan yang ada. Ayuh... gandakan ibadah kita.

5- Bersedekah...

Ya. Banyakkan amalan sedekah... bisa membersihkan harta dan hati kita, insya-ALLAH.

6- Katakan tidak kepada ~ MENGUMPAT, MENGEJI...

Hmmm..sudah terbiasa, hendak buat macam mana? Tidak apa. Kita paksa diri kita perlahan-lahan. Kalau rasa hendak buat sesuatu yang tidak elok, cepat-cepat istighfar. Banyakkan bermuhasabah.

Huhu... Mengantuk pula tiba-tiba (walhal matahari baru hendak naik)..

Baik.. selamat menjalani ibadah puasa ;)

Muthiah : Maaf zahir batin bagi mereka ... 279 ~
Labels: | edit post
0 Responses