Taqwa


Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah. ‘Ala kullihal Alhamdulillah. Sentiasa berusaha untuk berfikiran positif dan bersangka baik. Sebab… kalau kita memilih untuk negatif, kita yang sakit sebenarnya. Begitu juga halnya andai kita suka bersangka-sangka… bukan orang lain yang tidak tenteram tetapi diri kita sendiri.

Hmmm… hari ini, Muthiah ingin berkongsi tentang TAQWA… Agak-agak, apa yang kita faham?

Pertama-tamanya, kita perlu jelas bahawasanya TAQWA itu lahir daripada keimanan yang kukuh, keimanan yang dipupuk dengan muroqobatullah (berasa takut dengan azab dan murka ALLAH) serta selalu mengharapkan limpahan kurnia dan maghfirah-NYA.

Dengan kata lain, TAQWA membawa maksud, ALLAH tidak melihat kamu berada di dalam larangan-NYA dan jua tidak kehilangan kamu dalam perintah-perintah-NYA.

Selain itu, TAQWA juga boleh dimengertikan sebagai mencegah diri daripada azab ALLAH dengan melakukan amal soleh serta berasa takut kepadanya pada waktu sepi dan terang-terangan.

Kisah Umar Al-Khattab dan Ubai bin Ka’ab ~

Sayidina Umar R.A. telah bertanya Ubai R.A. tentang TAQWA.
Jawab Ubai, “Bukankah kamu pernah melalui jalan yang penuh duri?”
“Ya,” jawab Umar pendek.
Ubai bertanya lagi, “Apakah yang kamu lakukan saat itu?”
“Aku akan berwaspada dan berjalan dengan penuh hati-hati,” balas Umar.
Ubai tersenyum. “Itulah TAQWA…”

Sayyid Quthb menyebut dalam tafsir Fi Zhilalil Quran ~ “Itulah TAQWA. Kepekaan batin, kelembutan perasaan, rasa takut terus menerus, selalu waspada dan hati-hati dangan sampai terkena duri jalanan. Jalan kehidupan yang selalu ditaburi duri-duri godaan dan syahwat, kerakusan dan angan-angan, kekhuatiran dan keraguan, harapan ke atas sesuatu yang tidak bisa diharapkan. Ketakutan palsu daripada sesuatu yang tidak sewajarnya ditakuti… dan masih banyak duri-duri lainnya.”

Jom renung…

Bagaimana hendak mencapai taqwa???

Muthiah : Hati yang mengejar TAQWA.. Hanya DIA dan DIA…

Jom jengah ~ Risalah Ramadhan ~
Labels: | edit post
0 Responses