Huhu... buat salah... (i)



Assalammualaikum. Apa khabar, semua. Muthiah. Alhamdulillah. Serius. Dua tiga hari ini, Muthiah berasa selalu sahaja mengantuk. Suami kata, sebab Muthiah tidak cukup tidur dan banyak berfikir… sebab itu mental dan fizikal penat tetapi… rasanya sudah terlebih tidur. Hehe…Apapun, terima kasih TUHAN kerana masih memberi ruang dan peluang kepada Muthiah untuk berehat dan bekerja.

Huhu… Pernah berbuat salah? Pasti pernah, bukan? Maklumlah. Kita hanyalah manusia biasa yang selalu sahaja terlupa dan teralpa.

1- Berbuat salah kepada ALLAH.

Bagaimana? Kembalilah mengharapkan keampunan-NYA. Seorang teman bertanya… Dia sudah terlalu banyak berbuat silap kepada ALLAH. Layakkah dia memohon ampun kepada-NYA? Jawabnya, ya! Kasih sayang ALLAH adalah maha luas buat hamba-hamba-NYA. Lagipun… kalau bukan kepada ALLAH… kepada siapa lagi? Siapa lagi yang bisa membantu dan memberi keampunan kepada kita??? (Kalau buat salah dengan manusia???)..

Tengok.. walaupun berbaldi dosa telah kita lakukan, ALLAH tetap murah dengan kurniaan-NYA. Kita masih mampu menghirup udaranya yang segar. Masih juga dapat menjalani kehidupan seharian seperti biasa. Mungkin, hidup yang dilalui terasa berat cabarannya namun itulah yang dinamakan kehidupan. Cabaran… ujian… dugaan… andai kita selusuri dari dalam hati… kita akan dapat lihat bahawa setiap apa yang telah ALLAH tetapkan untuk diri kita… adalah untuk kebaikan kita juga. Yakni dari sisi ~ menjadikan kita kembali kepada-NYA. Mengharap… merintih dan merayu kepada DIA yang maha segalanya.

Jom, kita sama-sama berusaha keras untuk tidak melakukan kesalahan itu lagi. Dengan kata lain, usahlah membuat kesalahan berulang kali. Kalau terbuat juga, hendak buat macam mana? Istighfar dan terus menanam keazaman dalam diri untuk tidak melakukannya sekali lagi (atau berkali-kali). Istighfar… taubat nasuha… dan segala apa yang boleh dibuat untuk mendekatkan diri kepada PENCIPTA. Sebab… tanpa ALLAH, kita bukanlah siapa-siapa…

Hmmm… Cakap pasal silap dan salah. Bagi Muthiah… yang menjadi kesalahan bagi diri seorang Muslim ialah bilamana dia kekal melakukan kemaksiatan walaupun telah diperingatkan berkali-kali. Boleh jadi peringatan itu datang daripada orang di sekelilingnya (teguran, nasihat dan lain-lain) atau jentikan hati yang sememangnya pasti! Datangnya daripada TUHAN yang ESA. ALLAH sayang kita dan tidak mahu kita ‘terlena’ terlalu lama. Takut tidak bisa bangkit kembali.

Jadi… jangan tunggu lama-lama. Jom taubat. Jom akui kesalahan kita kepada TUHAN. Jom damba keampunan ILAHI. Manalah kita tahu. Mungkin satu saat setelah kita membuat dosa itu, ALLAH mencabut nyawa kita. Tidak sempat pula hendak bertaubat, nauzubillah.

Kawan-kawan…

i) Ayuh perbanyakkan istighfar… perbanyakkan doa. Doa… agar dipelihara diri daripada segala sesuatu yang mendatangkan kemurkaan ALLAH. Kita takut… kita tersungkur jauh dan terlalu jauh.

ii) Selain itu, berfikirlah dahulu sebelum melakukan sesuatu. Tanyakan pada diri, “Kalau aku buat, ALLAH murka atau tidak?” Kalau akal kata ALLAH marah, fikirlah beratus-ratus kali sebelum hendak melakukan perkara itu.

iii) Bukan itu sahaja, persiapkan diri kita dengan amalan soleh. Banyak amal (kerana ALLAH), secara tidak langsung dapat mendekatkan diri kita dengan DIA. Apabila sudah dekat, insya-ALLAH… hidup kita akan selamat dunia akhirat. Kalau tercicir pun… insya-ALLAH, tidak terlalu lama dan kita bisa kembali (dengan izin-NYA). Jadi, berbalik kepada isi yang pertama, berdoalah selalu.

Huhu.. panjang lebar pula… Isu sebenar ialah silap kepada manusia. Insya-ALLAH, nanti kita sambung, ya ;)

-bersambung-

Huhu... buat salah... (ii)

Muthiah : Ya, ALLAH. Ampunilah dosaku, suamiku dan mereka yang aku sayang. Jauhkanlah diri kami daripada azab api neraka.
Labels: | edit post
0 Responses