Hendak menulis??? (i)


Assalammualaikum, semua. Apa khabar? Muthiah… ‘Ala kullihal Alhamdulillah. Hati tidak cukup sihat tetap masih okey untuk meneruskan kehidupan ini. Bak kata suami memberi motivasi, ‘Ada aku kisah?’ Hahaha…

Sejak novel MENCARI NAURAH berada di pasaran, Alhamdulillah… Muthiah mendapat banyak kawan baru. Ada yang mahu bercerita kisah suka duka dan ada juga yang ingin bertanya tentang sesuatu. Hari ini, Muthiah ingin berkongsi dengan kawan-kawan semua tentang ~ Bagaimana ingin menulis???

Huhuhu… sebenarnya, Muthiah bukanlah insan yang selayaknya untuk berkongsi cerita dan pengalaman dengan sahabat-sahabat semua. Maklumlah, Muthiah masih terlalu baru dalam dunia ini (penulisan). Orang tua panggil, tidak sampai ‘setahun jagung’. Karya di media cetak tidaklah sebanyak mana. Novel pula baru satu.

Akan tetapi, oleh sebab banyak yang bertanya… Muthiah ingin berkongsi serba sedikit… secebis pengalaman Muthiah dalam penulisan – tidak kira sama ada penulisan blog, artikel ilmiah, cerpen dan novel. Iyalah. Muthiah dahulu pun terkapai-kapai. Tidak tahu bagaimana hendak memulakan. Apa yang harus dilakukan. Alhamdulillah. Berkat kesabaran, doa dan tawakal… ALLAH mempermudah jalan.

~ Sebelum itu, Muthiah ingin nyatakan… banyak orang banyak caranya. Apa yang Muthiah coretkan di sini adalah berkisar dari pengalaman dan cara Muthiah. Yang boleh dijadikan panduan, Muthiah alu-alukan. ~

-bersambung-

~Hendak menulis??? (ii)~

Muthiah : Sabar separuh daripada iman.
0 Responses