Awas! Jagalah niatmu... (iii)


-sambungan semalam-

Firman ALLAH dalam surah As-Saf ayat 2 dan 3 yang bermaksud, ‘Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.’

Jadi???

Ayuh… bagi para pendakwah (peringatan untuk diri Muthiah juga). Ayuh kita:

a) Berusaha untuk mengislah diri menjadi lebih baik. Setiap apa yang kita perkatakan, diperhatikan sebenarnya. Adakah kata-kata dan perlakuan/ tingkah laku kita itu secocok atau sebaliknya. Jika tidak, khuatir … sasaran dakwah kita tidak lagi percaya sekaligus menjauh dan terus jauh.

b) Tidak salah untuk pernah membuat salah tetapi menjadi salah kalau kita berterusan melakukan kesalahan itu dan tidak pula berusaha untuk menghindarinya. Kita tahu mencuri itu salah tetapi kita tidak amanah dalam kerja kita. Kita mencuri ‘masa’ yang telah diperuntukkan untuk kita.

c) Banyakkan berdoa kepada ALLAH agar menjaga diri dan hati kita. Betulkan niat, ikhlaskan hati sentiasa. Sesungguhnya, DIA lebih tahu segala apa yang tersurat dan tersirat. Kita adalah lemah. Bukan sahaja lemah bahkan tersangatlah lemah. Justeru, kembalilah mengharapkan petunjuk dan jalan daripada-NYA. Andai kita tersasar, kembalilah. Jangan sampai kita melangkah terlalu jauh. Kalau tidak sedar??? Hmmm… teman-teman yang melihat… tegurlah dengan hikmah. Bukti kita menyayangi teman kita bukanlah dilihat dari sisi sokongan kita atas SEGALA sesuatu yang dilakukan si teman tetapi… kita boleh/ mampu/ berani menegurnya apabila dia berbuat silap. TIDAK ADA SEORANG PUN MANUSIA YANG SEMPURNA.

Maaf atas keterlanjuran kita. Jom kita saling mengingatkan. Sebab… boleh jadi mereka yang berbuat salah itu tidak tahu sebenarnya.

Salam sayang, daripada Muthiah.

Muthiah : Suami adalah pengkritik utama…
Labels: | edit post
0 Responses