Mengumpat (i)


Assalammualaikum. Bagaimana hujung minggu? Ada baik? Insya-Allah, hari ini Muthiah dan suami akan menghadiri satu majlis perkahwinan di Ipoh. Hmmm… tetapi, menulis tetap kena menulis. Mana tahu… pergi tidak kembali… sekurangnya, ada juga ilmu yang bermanfaat dapat disampaikan ;)

Mengumpat!!!

Hehe… tanyakan pada diri, “Pernahkah aku mengumpat???” Setiap hari… seminggu sekali… sebulan sekali… setahun sekali atau… bilamana ada isu bagus yang boleh diperkatakan.

Jom kita selusuri serba-sedikit tentang MENGUMPAT …

Pengertian :

1-Bilamana kita menyebut sesuatu tentang seseorang dan perkara yang disebut itu tidak disukai apabila didengar (orang yang diperkata tentangnya).

2-Sesungguhnya, mengumpat merupakan ‘pekerjaan’ seseorang yang hatinya berpenyakit.
a)Bercakap benar – orang yang diperkata tentangnya marah – MENGUMPAT.
b)Bercakap bohong – BERDUSTA.
c)Bercakap bohong – melampau-lampau dalam perkataan – FITNAH.

3-Bahawasanya, FITNAH itu lebih teruk daripada MEMBUNUH!!

Bagaimana yang dikatakan mengumpat? :

1-Mulut – berkata-kata (tentang orang lain) di sini dan di sana.

2-Isyarat – siku, mulut, anak mata ~ “Alaaa… jangan pandang. Tu… itulah. Tengok anak mata aku,” kata Milah kepada Timah.

3-Mengajuk seseorang – Meniru gaya seseorang yang berjalan senget.

4-Tulisan – Melukis gambar teman kita yang gemuk.

5-Mengajuk suara – Sudahlah mengajuk suara polan yang sengau, mentertawakannya lagi.

Kisah :

1-Aisyah RA telah menunjuki Nabi seorang wanita yang pendek dengan tangannya. Berkata Muhammad, “Aisyah, sesungguhnya kamu sedang mengumpat.”
2-Di dalam suatu majlis yang dihadiri Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Umar, di antara mereka terdapat seorang lelaki berkata kepada temannya, “Si Anu banyak tidur.” Kemudian, Abu Bakar RA dan Umar RA ingin meminta daging daripada Nabi SAW. Berkata Muhammad, “Kamu sudah makan daging.” … “Bila?” … “Bilamana kamu mendengar seseorang mengumpat, kamu diam.”

Jadi… renung-renungkan. Mahukah kita makan daging saudara kita sendiri? Memang! Berasa seronok apabila dapat berkongsi cerita namun…

Muthiah : Selalu bercerita apa-apa dengan suami.
Labels: | edit post
0 Responses